Затверджено

на засіданні Комітету

27 січня 2016 року

 

 

 

Звіт про роботу

Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення 

за період роботи третьої сесії

Верховної Ради України VIІI скликання

 

Відповідно до Закону України «Про комітети Верховної Ради України» діяльність членів Комітету за період третьої сесії (вересень 2015 року – січень 2016 року) була спрямована на здійснення законопроектної роботи, підготовки і попереднього розгляду питань, віднесених до повноважень Верховної Ради України, виконання організаційної та контрольної функцій.

Протягом звітного періоду членами Комітету та працівниками його секретаріату було здійснено роботу з підготовки і проведення 15 засідань Комітету, на яких розглянуто 125 питань, з них 107 – це прийняття рішень по законопроектах, з яких по 56 Комітет визначено головним з опрацювання.

Основна робота Комітету була зосереджена на здійсненні законопроектної функції, зокрема щодо попереднього розгляду та підготовки висновків і пропозицій до законопроектів, які відносяться до предмету відання Комітету. При цьому з метою прийняття членами Комітету максимально об’єктивних рішень широко практикувалися звернення до державних органів, наукових установ та організацій, об’єднань роботодавців і профспілок для отримання зауважень і пропозицій стосовно законопроектів, а також залучення їх представників до участі в засіданнях Комітету. Для опрацювання законопроектів до другого читання створювались робочі групи, до складу яких включались не тільки народні депутати України, а й представники державних органів, об’єднань профспілок і роботодавців, фахівці науково-дослідних інститутів і навчальних закладів.

Законотворча діяльність Комітету була спрямована на вдосконалення трудових відносин, в тому числі громадян України, що працюють за кордоном, підвищення рівня соціально-трудових гарантій, соціального захисту громадян, вдосконалення та реформування пенсійного забезпечення тощо.

За період третьої сесії Комітетом розглянуто 13 законопроектів, поданих Кабінетом Міністрів України та 43 проектів, поданих народними депутатами України.

 

При цьому протягом третьої сесії Верховною Радою України прийнято 8 Законів України, підготовлених Комітетом для розгляду:

1. Закон України «Про  внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення  відповідальності  за  порушення  встановлених законом гарантій працівникам, призваним на військову службу» № 734-VIІІ від 3 листопада 2015 року (поданий народними депутатами Дроздиком О.В. та іншими народними депутатами як законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення встановлених законом гарантій працівникам, призваним на військову службу» (реєстр. № 2035а).

Законом вносяться зміни до статті 265 Кодексу законів про працю України та статей 41, 221 та 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Змінами до вказаних статей посилено відповідальність роботодавця за недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов'язків, передбачених законами України «Про військовий обов'язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Зокрема, встановлено фінансову відповідальність роботодавця в розмірі 10 мінімальних заробітних плат за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення, а також адміністративну відповідальність посадових осіб підприємств, установ, організацій (фізичних осіб – роботодавців) в розмірі від 50 до 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.

 

2. Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» щодо забезпечення діяльності фондів соціального страхування у період реорганізації» № 736-VIII від 3 листопада 2015 року (поданий Кабінетом Міністрів України як законопроект «Про внесення змін до Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" щодо забезпечення діяльності фондів соціального страхування у період реорганізації» (реєстр. № 2775).

Законом надано виконавчим дирекціям фондів соціального страхування, що реорганізуються, повноваження здійснювати заходи з реорганізації шляхом злиття фондів соціального страхування, у тому числі щодо утворення відповідних комісії для забезпечення процедури їх реорганізації, а також подавати Міністерству соціальної політики проекти бюджетів фондів соціального страхування для внесення на затвердження Кабінетом Міністрів України.

 

3. Закон України «Про зовнішню трудову міграцію» № 761-VIII від 5 листопада 2015 року (поданий Кабінетом Міністрів України як проект Закону про зовнішню трудову міграцію (реєстр. № 2330а)

Закон визначає правові та організаційні засади державного регулювання зовнішньої трудової міграції та соціального захисту громадян України, які тимчасово виконували або виконують роботу за кордоном, і членів їх сімей.

Також визначається категорія трудових мігрантів, на яких поширюється дія цього Закону. Зокрема, це особи, які працюють на підставі трудового договору, самостійно забезпечують себе роботою, надають оплачувані послуги, а також, які здійснюють іншу оплачувану діяльність.

Окрім того, Закон встановлює права трудових мігрантів на соціальний захист – добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування, умови здійснення пенсійного забезпечення. Також Законом визначені державні гарантії консульського сприяння трудовим мігрантам.

 

4. Закон України «Про внесення зміни до Кодексу законів про працю України щодо гармонізації законодавства у сфері запобігання та протидії дискримінації з правом Європейського Союзу»  785- VIII від 12 листопада 2015 року (поданий народними депутатами Климпуш-Цинцадзе І.О., Геращенко І.В. та іншими народними депутатами як законопроект «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України (щодо гармонізації законодавства у сфері запобігання та протидії дискримінації із правом Європейського Союзу» (реєстр. № 3442).

Законом текст статті 2-1 Кодексу законів про працю України викладено в новій редакції, а саме встановлено, що забороняється будь-яка дискримінація у сфері праці, зокрема порушення принципу рівності прав і можливостей, пряме або непряме обмеження прав працівників залежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, ґендерної ідентичності, сексуальної орієнтації, етнічного, соціального та іноземного походження, віку, стану здоров’я, інвалідності, підозри чи наявності захворювання на ВІЛ/СНІД, сімейного та майнового стану, сімейних обов’язків, місця проживання, членства у професійній спілці чи іншому об’єднанні громадян, участі у страйку, звернення або наміру звернення до суду чи інших органів за захистом своїх прав або надання підтримки іншим працівникам у захисті їхніх прав, за мовними або іншими ознаками, не пов’язаними з характером роботи або умовами її виконання.

 

5. Закон України «Про внесення змін до статті 119 Кодексу законів про працю України щодо працівників, призваних на військову службу під час мобілізації, на особливий період» № 801- VIII від 12 листопада 2015 року (поданий народними депутатами Пастухом Т.Т. та  Денісовою Л.Л. як законопроект «Про внесення змін до статті 119 Кодексу законів про працю України (щодо працівників приватних осіб - підприємців, призваних на військову службу)» (реєстр. № 2317а).

Законом вносяться зміни до частин третьої та четвертої статті 119 Кодексу законів про працю України. Цими змінами на працівників, які працюють у фермерських господарствах, сільськогосподарських виробничих кооперативах незалежно від підпорядкування та форми власності і у фізичних осіб – підприємців, поширюються передбачені Кодексом гарантії щодо збереження місця роботи, посади, а також компенсації із бюджету середнього заробітку в разі призову їх на строкову військову службу під час мобілізації.

 

6. Закон України «Про внесення зміни до Закону України "Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування" щодо уточнення об’єкта оподаткування для платників, що обрали спрощену систему оподаткування» № 802-VIII від 12 листопада 2015 року (поданий народними депутатами Євтушком С.М., Кучером М.І. та іншими народними депутатами як законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» щодо уточнення та приведення у відповідність об’єкта оподаткування для платників, що обрали спрощену систему оподаткування» (реєстр. № 2229 доопрацьований)

Законом передбачено звільнити від відшкодування витрат на виплату і доставку пільгових пенсій сільськогосподарських товаровиробників, які віднесені до платників єдиного податку четвертої групи, повернувши цим товаровиробникам ті пільги, якими вони користувались до 01.01.2015 року, як платники фіксованого сільськогосподарського податку.

 

7. Закон України «Про внесення зміни до статті 36 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" щодо призначення пенсії у зв’язку з втратою годувальника членам сімей осіб, загиблих внаслідок поранення, каліцтва, контузії, одержаних під час участі в Революції Гідності» № 804-VIII від 24 листопада 2015 року (поданий народними депутатами Третьяковим О.Ю., Бурбаком М.Ю. та іншими народними депутатами як законопроект «Про внесення зміни до статті 36 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" щодо призначення пенсії у зв'язку з втратою годувальника членам сімей осіб, загиблих внаслідок поранення, каліцтва, контузії, одержаних під час участі в Революції Гідності» (реєстр. № 2162а).

Законом передбачено здійснювати призначення пенсії у зв'язку з втратою годувальника членам сімей осіб, які померли (загинули) внаслідок поранення, каліцтва, контузії чи інших ушкоджень здоров’я, одержаних під час участі у масових акціях громадського протесту в Україні з 21 листопада 2013 року по 21 лютого 2014 року за євроінтеграцію та проти режиму Януковича (Революції Гідності), незалежно від тривалості наявного у годувальника страхового стажу.

На засіданні Комітету 02.09.2015 р. прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти зазначений законопроект за основу і в цілому.

 

8. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 911-VIII від 24 грудня 2015 року (поданий Кабінетом Міністрів України як законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо стабілізації фінансового стану держави та удосконалення окремих положень соціальної політики)» (реєстр. № 3628)

Законом внесено зміни до 38 законодавчих актів, які регулюють питання у сфері соціального захисту населення, пенсійного забезпечення, трудових відносин, освіти, охорони здоров’я та інших сферах.

Реалізація норм цього Закону забезпечить раціональне та ефективне використання наявних фінансових ресурсів.

 

Крім того, Верховною Радою України прийнято у першому читанні за основу 2 законопроекти, з підготовки яких Комітет визначено головним.

З них:

1) один законопроект членами Комітету та працівниками його секретаріату було доопрацювано з урахуванням зауважень і пропозицій суб'єктів права законодавчої ініціативи та внесено на розгляд Верховної Ради України у другому читанні:

- про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання батькам-вихователям додаткових соціальних гарантій (реєстр. № 2975, поданий Кабінетом Міністрів України), який 15 вересня 2015 року прийнято Верховною Радою України за основу.

Пропонується надати одному з батьків-вихователів, які перебувають у трудових відносинах з роботодавцем, право скористатися відпусткою для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а також уточнює, що вказаним видом відпустки може скористатися лише один з прийомних батьків.

Реалізація норм законопроекту посилить соціальний захист прийомних батьків та батьків-вихователів, які перебувають у трудових відносинах з роботодавцем.

Загалом, до законопроекту внесено 1 правку народного депутата Дроздика О.В., яка є технічною та має нормопроектувальний характер.

З урахуванням цієї поправки, Комітет на своєму засіданні 21 жовтня 2015 року розглянув таблицю до законопроекту та прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти законопроект у другому читанні та в цілому, як Закон.

 

2) один законопроект членами Комітету та працівниками його секретаріату доопрацьовуються з урахуванням зауважень і пропозицій суб'єктів права законодавчої ініціативи для внесення на розгляд Верховної Ради України у другому читанні:

- проект Трудового кодексу України (реєстр. № 1658 доопрацьований, внесений народними депутатами Гройсманом В.Б., Денісовою Л.Л., Папієвим М.М., Кубівим С.І.), який 5 листопада 2015 року прийнято Верховною Радою України за основу.

З метою підготовки законопроекту до другого читання Комітетом створено робочу групу, до складу якої увійшли представники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, соціальних партнерів, громадських організацій, науковці. Задля забезпечення паритетного представництва сторін соціального діалогу у керівництві робочої групи визначено заступників Голови робочої групи від Міністерства соціальної політики України, сторони роботодавців та профспілкової сторони.

 

При здійсненні контрольної функції за вказаний період було проведено засідання «круглого столу», наради та заслухано на засіданнях низку соціально важливих питань:

І. 7 жовтня 2015 року Комітетом проведено круглий стіл на тему: «Стан дотримання трудових гарантій учасників антитерористичної операції та деякі питання соціального захисту цієї категорії громадян і членів їхніх сімей».

Під час проведення цього заходу акцентувалася увага, зокрема, на наступному: 

не виконання програм забезпечення соціальних гарантій учасників АТО, незважаючи на достатнє фінансове забезпечення коштами у державному бюджеті на 2015 рік;

затягування терміну прийняття рішень та оформлення посвідчень інваліда війни, учасника війни, членам сімей загиблих учасників бойових дій;

необхідність забезпечення соціального та правового захисту резервістів, які беруть участь в АТО, та членів їх сімей;

зарахування до страхового стажу за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасового втратою працездатності періоду військової служби застрахованої особи, призваної за призовом під час мобілізації, на особливий період;

проблемі дострокового виходу учасників АТО на пенсію за віком;

низькому забезпеченні санаторно-курортним лікуванням учасників АТО;

невиконанні програми психологічної реабілітації учасників АТО та відсутності міжнародної співпраці в даному напрямку, зокрема із залученням партнерів з Ізраїлю;

затягування з виділенням житла військовослужбовцям, які отримали тяжкі поранення і втратили функціональні можливості нижніх кінцівок, та незабезпечення земельними ділянками учасників АТО і членів сімей загиблих.

За результатами заслуховування інформації представників міністерств соціальної політики, оборони, охорони здоров’я України, Державної служби у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, Комітетом визнано роботу Міністерства соціальної політики України, відповідального за формування та реалізацію державної політики щодо соціального захисту ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, незадовільною та схвалено низку рекомендацій.

Також Комітетом прийнято рішення залишити зазначене питання на контролі і планується заслухати інформацію про стан виконання  органами виконавчої влади рекомендацій та забезпечення соціального захисту учасників АТО та членів їхніх сімей.

 

ІІ. 4 листопада 2015р. Комітетом розглянуто питання щодо стану виконання рекомендацій слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення на тему: «Стан і вирішення проблем соціального захисту населення, інтеграції вимушених переселенців через соціально-економічне відновлення територій Донбасу, постраждалих внаслідок військового конфлікту» в м.Слов’янськ Донецької області, схвалених 17 червня 2015 року, та з’ясовано, що більшість проблемних питань до цього часу залишились не врегульованими, а саме:

не запроваджено Комплексну державну програму щодо підтримки та соціальної адаптації громадян України, які переселилися з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції в інші регіони України;

не встановлено розміри щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, для всіх категорій одержувачів виходячи із показника прожиткового мінімуму;

не відновлено виплати пенсій та інших соціальних виплат з бюджетів усіх рівнів та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування громадянам України, які виїхали з території проведення антитерористичної операції, незалежно від наявності довідки про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи;

не врегульовано питання первинного призначення пенсій внутрішньо переміщеним особам у випадках відсутності документів, які підтверджують стаж та заробітну плату особи;

не вирішено питання відшкодування (компенсації) шкоди особам за нерухоме майно, зруйноване або пошкоджене в ході антитерористичної операції.

За наслідками розгляду Комітет звернувся до Прем’єр-міністра України А.Яценюка надати доручення Віце-прем’єр-міністру України, до повноважень якого відносяться порушене питання, вжити невідкладні заходи щодо:

забезпечення розміщення Державного агентства з питань відновлення Донбасу (далі – Агентство) за адресою, визначеною постановою Кабінету Міністрів України № 655 від 26.11.2014р.;

внесення змін до нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України щодо надання змоги здійснення матеріально-технічного укомплектування Агентства;

створення Цільового фонду за участі багатьох партнерів з одночасним спрощенням процедури залучення та використання міжнародної допомоги для відбудови Сходу України;

забезпечення контролю за виконанням центральними органами виконавчої влади рекомендацій слухань у Комітеті на тему: «Стан і вирішення проблем соціального захисту населення, інтеграції вимушених переселенців через соціально-економічне відновлення територій Донбасу, постраждалих внаслідок військового конфлікту», що відбулися 12 червня 2015 року в м. Слов’янськ Донецької області.

 

ІІІ. 4 листопада 2015р. Комітетом розглянуто питання «Про реалізацію державної політики щодо забезпечення соціального захисту громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території України Державною службою України з питань Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, як центральним органом виконавчої влади».

За наслідками проведеного засідання Комітетом зазначено, що зазначена Служба не функціонує, а Урядовий уповноважений не здійснює свої обов’язки в повному обсязі, та направлено відповідні звернення до Кабінету Міністрів України щодо необхідності вжиття невідкладних заходів стосовно термінового укомплектування Служби та забезпечення виконання покладених на неї обов’язків в повному обсязі, а також виконання обов’язків Урядовим уповноваженим.

Так, у листопаді 2015 року Кабінетом Міністрів України прийнято рішення щодо звільнення Омєра Киримли Аслана Енверовича з посади Урядового уповноваженого з питань Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.

 

IV. 9 грудня 2015 року Комітетом розглянуто питання «Про стан виконання законів України «Про внесення змін до статті 5 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» щодо соціального захисту дітей» № 221-VIII від 02.03.2015 року та «Про внесення зміни до статті 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» щодо соціального захисту сімей, члени яких мають у власності чи володінні земельні ділянки» № 454-VIII від 19.05.2015 року».

Розглянувши та проаналізувавши інформацію Міністерства соціальної політики України, Міністерства фінансів України, центральних органів виконавчої влади, щодо стану виконання вищевказаних законів, Комітет звернув увагу на те, що їх прийняття дозволило дещо збільшити державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям.

Також, було встановлено, що у зв’язку з прийняттям Закону України «Про внесення зміни до статті 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» щодо соціального захисту сімей, члени яких мають у власності чи володінні земельні ділянки» № 454-VIII додатково 57 604 родини змогли скористатися правом на призначення такої допомоги.

Разом з тим, члени Комітету зауважили на ряд недоліків в механізмі призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям.

У зв’язку з цим, Комітет надав відповідні рекомендації Кабінету Міністрів України та Міністерству соціальної політики України для усунення таких недоліків та удосконалення механізму призначення допомоги.

 

Відповідно до статей 4, 13, 16, 23 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», комітети взаємодіють з іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, їх посадовими особами, беруть участь у заходах міжнародних організацій з питань, віднесених до їх предметів відання.

Протягом третьої сесії народні депутати України – члени Комітету та працівники його секретаріату брали участь у засіданнях «круглих столів», робочих груп, семінарах, нарадах, слуханнях:

- 16 вересня та 30 листопада 2015 року Голова Комітету Л.Денісова та працівники секретаріату Комітету взяли участь у організованих Світовим банком робочих зустрічах з обговорення результатів прогнозування пенсійної реформи;

- 17 вересня 2015 року – участь у Експертному круглому столі з питань розробки сценаріїв для моделювання реформи пенсійної системи, організованому Світовим банком;

- 24 вересня 2015 року - напередодні Міжнародного дня громадян похилого віку члени Комітету та працівники його секретаріату брали участь у проведенні урочистої зустрічі з ветеранським активом Ради організації ветеранів України з метою подальшої співпраці і взаємодії у вирішенні найбільш актуальних питань життєзабезпечення громадян похилого віку;

- 19 листопада 2015 року - відбулась зустріч Голови Комітету Л.Денісової з представниками місії Міжнародного валютного фонду;

- 11 грудня 2015 року - участь у міжнародній конференції ОБСЄ на тему: «Національний діалог в Україні. Огляд досягнень і перспектив для сприяння стабільності та реформам»;

- 16 грудня 2015 року – відбулась зустріч Голови Комітету Л.Денісової з місією експертів Міжнародної організації праці Кшиштофом Хагемайєром та Міхалем Поляковскі. У зустрічі також взяв участь Національний координатор МОП в Україні Сергій Савчук.

- 23 грудня 2015 року – працівники секретаріату Комітету виступали на брифінгу експертів у сфері соціального захисту за результатами навчання в Міжнародному навчальному центрі Міжнародної організації праці.

 

Вагоме місце у роботі Комітету займає розгляд і аналіз звернень громадян, громадських та профспілкових організацій, прийом виборців в громадських приймальнях, опрацювання запитів на інформацію.

За звітний період у Комітеті  опрацьовано 3173 звернення, у тому числі 170 звернень народних депутатів України, 1 депутатський запит та 373 звернення громадян.

На виконання Розпорядження Голови Верховної Ради України від 17 квітня 2015 року № 573 «Про порядок організації та проведення особистого прийому громадян у Верховній Раді України» 7 грудня 2015 року проведено особистий прийом громадян, на якому було прийнято 16 відвідувачів.

У зверненнях порушувалися питання щодо надання матеріальної допомоги, забезпечення житлом, призначення та перерахунків пенсій, поновлення пенсійних справ, призначення соціальних виплат та житлових субсидій, соціального захисту внутрішньо переміщених осіб, визначення соціального статусу, протиправних, на думку відвідувачів, дій працівників органів місцевої влади, погашення валютних кредитів тощо.

На виконання Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 № 2939-VІ і Розпорядження Голови Верховної Ради України "Про забезпечення виконання Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 11 травня 2011 р. № 393, в Єдиній базі запитів на інформацію Верховної Ради України опрацьовано 14 запитів на публічну інформацію, направлених до секретаріату Комітету відповідно до предмету відання.

Питання організаційного забезпечення секретаріатом законотворчої, інформаційної та іншої фахової діяльності Комітету регулярно розглядались на нарадах працівників секретаріату.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Звіти”

12 грудня 2019 17:09
21 січня 2019 12:50
25 січня 2018 10:40
05 лютого 2016 11:41
03 грудня 2015 14:50