13 грудня 2023 року відбулося чергове засідання Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, за підсумками якого народні депутати України – члени Комітету.

Зокрема, Комітет підтримав остаточну редакцію проекту Закону про основи соціальної захищеності дітей, які постраждали внаслідок повномасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України за реєстр. № 9042-1, доопрацьованого великим колом стейкхолдерів під час засідання численної кількості робочих груп під головуванням голови підкомітету з питань соціального захисту дітей, постраждалих внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України з 2014 року Комітету Тетяни Циби.

Від дій російської федерації українські діти зазнають поранень, контузій, каліцтва, фізичного, сексуального, психологічного насильства. Діти зазнають травмувань ДО народження, викрадаються, примусово переміщуються, депортуються. Разом з батьками дітям доводиться переїжджати до більш безпечних регіонів перебування або виїжджати за кордон. Українські діти залучаються рф до участі у військових формуваннях, незаконно утримуються, в тому числі у полоні. Діти України мали досвід перебування на територіях, де за рішенням рф велися/ведуться бойові дії, в тимчасовій окупації, оточенні, тимчасово окупованій території. Внаслідок збройної агресії рф українські діти втрачають батьків та піклування близьких.

 «Законопроектом створюються різні джерела та механізми захисту та підтримки дитини. – зазначила під час засідання Комітету Голова Комітету Галина Третьякова. – Законопроект надзвичайно важливий. Цей законопроект – рамка, як мають взаємодіяти органи виконавчої влади, щоб дитина була в центрі. Це також і посібник для новоствореної Державної служби у справах дітей. Всі фронти держави мають працювати на дитину, особливо тих, хто постраждав».

Зокрема, законопроект дає визначення термінам «дитина, яка постраждала внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України», «депортована дитина», «примусово переміщена або утримувана дитина у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України», «сексуальне насильство, якого зазнала дитина внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України», «фізичне насильство, якого зазнала дитина внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України», «психологічне насильство, якого зазнала дитина внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України», тощо.

Інформація про дітей, а також про шкоду, завдану їм російською федерацією, міститиметься в Державному реєстрі дітей, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України. Дані Реєстру використовуватимуться для організації подальшого мультидисциплінарного супроводу кожної дитини органами влади в системі Кабміну, - для надання допомоги та відновлення дитині, відповідно до її індивідуальних потреб. Передбачається оцінка потреб та супроводу КОЖНОЇ конкретної дитини, яка постраждала від дій держави-агресора. Відповідно до потреб держава організує надання дитині медичних, реабілітаційних, соціальних, психологічних, освітніх, правничих, адміністративних та інших послуг.

Законопроектом передбачено чіткі гарантії захисту та безпеки персональних даних постраждалих дітей, їхніх батьків або законних представників.

Облік інформації про дітей та завдану їм шкоду також необхідний для подання заяв та позовів до судових органів та до міжнародного Реєстру збитків, завданих агресією Російської Федерації проти України.

Відповідно до Конвенції про права дитини, яку ратифікувала Україна, кожна дитина має невід'ємне право на життя. Відповідно до норм Конвенції, Україна забезпечить у максимально можливій мірі виживання і здоровий розвиток українських дітей в умовах збройної агресії рф.

В час, коли росія здійснює на вільних українських землях беззаконня, Україна законодавчо встановлює непорушні додаткові права дитини на захист, допомогу та відновлення.

Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, народні депутати України – члени інших Комітету, урядовці підтримують комплексний підхід до державного супроводу, забезпечення індивідуальних потреб кожної дитини, що постраждала від військової агресії росії. «Це прогресивний та революційний закон. В Україні нарешті з’явиться чітка дефініція: хто ці діти (постраждалі діти від рф – автор), їх категорії, форми соціальної підтримки, яких вони можуть набувати. Сучасна соціальна допомога вже давно не використовує грошові допомоги як єдину та ефективну форму підтримки громадян», - зазначила членкиня Комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування Лада Булах. 

Зазначалося, що продовж останніх десятирічь соціальна політика України ґрунтувалася на наданні грошових виплат постраждалим тієї чи іншої категорії у прив’язці до визначеного в законодавстві прожиткового мінімуму (обсяг якого є у 2 рази меншим за фактичний розмір прожиткового мінімуму), без державного супроводу та комплексного вирішення проблем, з якими стикалися люди/діти після перенесених трагедій та травм. У зв’язку з війною постала потреба в комплексній підтримці дітей, яка б враховувала завдану їм шкоду та надавалася увесь період відновлення.

За словами Міністра соціальної політики України Оксани Жолнович, на сьогодні у дітей, постраждалих від війни, виник/виникає широкий спектр проблем та потреб, які виплатою грошової компенсації чи допомоги не вирішиться. Наприклад, за її словами, постійне вимушене навчання дітей в Запорізькій області онлайн призводить до мовних проблем та проблем з соціалізацією. Діти потребують логопедів та соціальних педагогів, які допоможуть поновити втрачені навички. Крім того, діти важко переживають втрату/розлуку з рідними через військову агресію рф, потребують психологічного супроводу, про що самостійно сказати не можуть. Українські діти, які наразі перебувають за кордоном, потребують українських систем освіти, - щоб не втратити українську ідентичність. «Виключно грошова допомога звужує можливості допомогти кожній конкретній дитині у вирішенні її проблеми. Відновлення дитини після травм має бути комплексним та включати соціальну, медичну, освітню, безпекову складову, тощо. Усі сукупні видатки на поновлення прав дитини – на реабілітацію, на лікування, соціальні та освітні послуги, соціальну допомогу - ми потім виставимо росії у якості репарацій, - зазначила пані Жолнович. - Цей закон безпрецедентно розширяє можливості різних дітей отримувати підтримку».

Законопроект передбачає перелік заходів соціального супроводу постраждалої від війни дитини, що включає, зокрема, надання психологічної допомоги, послуг з оздоровлення та відпочинку, створення безпечного освітнього середовища, надання допомоги у поверненні дитини в Україну, возз’єднання дитини з її сім’єю, виплату пенсії у зв’язку з втратою годувальника, житлове забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, тощо. Окремо визначається процедура отримання компенсації за шкоду життю та здоров’ю у зв’язку із збройною агресією, за рахунок репарацій рф.

За підсумками детального обговорення суті та значення законопроекту, народні депутати України – члени Комітету прийняли рішення  рекомендувати Верховній Раді України прийняти проект Закону про основи соціальної захищеності дітей, які постраждали внаслідок повномасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України за реєстр. № 9042-1 у другому читанні та в цілому з техніко-юридичним опрацюванням.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

30 квітня 2024 15:33
29 квітня 2024 15:54
29 квітня 2024 12:29
26 квітня 2024 16:17
26 квітня 2024 12:01
26 квітня 2024 11:25
26 квітня 2024 10:22
25 квітня 2024 15:49
25 квітня 2024 13:55
24 квітня 2024 17:42