Комітет підтримує пропозицію повернути функцію адміністрування ЄСВ до Пенсійного фонду України та посилити державний контроль за використанням коштів соціального страхування

Комітет
17 серпня 2023, 10:15

 

16 cерпня 2023 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, під час якого народні депутати України розглянули законопроекти, якими пропонується з 1 січня 2024 року передати функцію адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄСВ) від Державної податкової служби України до Пенсійного фонду України.

За підсумками розгляду Комітет одноголосно прийняв рішення рекомендувати парламенту прийняти за основу три проекти законів, а саме:

  • про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за реєстр. № 9569 (Комітет є головним з опрацювання законопроекту);
  • про внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» щодо адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за реєстр. № 9570 (Комітет не є головним з опрацювання законопроекту);
  • про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за перешкоджання уповноваженим особам Пенсійного фонду України, Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття у проведенні перевірок за реєстр. № 9571 (Комітет не є головним з опрацювання законопроекту). 

Автори вищевказаних законодавчих ініціатив зазначають, що від якості адміністрування ЄСВ залежить здатність системи соціального страхування профінансувати відновлення і збереження працездатності робітників, а також гарантувати матеріальне забезпечення громадян, що втратили працездатність. «Наразі існує низка недоліків у сфері адміністрування ЄСВ, що зумовлює потребу більш детального опрацювання і нормативного врегулювання проблемних питань», - сказано в пояснювальній записці до законопроекту за реєстр. № 9569. Очікується також, що Пенсійний фонд України зможе посилити державний контроль за використанням коштів соціального страхування. 

Варто зазначити, що з моменту запровадження загальнообов’язкового державного соціального страхування функція адміністрування ЄСВ була покладена на Пенсійний фонд України. ЄСВ сплачувався на рахунки фонду, після чого ці суми розподілялися серед фондів соціального страхування. У березні 2013 року було створено Міністерство доходів і зборів, що взяло на себе функцію адміністрування ЄСВ. У травні 2014 року шляхом реорганізації Міністерства доходів і зборів була утворена Державна фіскальна служба України, яка перебрала функцію адміністрування ЄСВ на себе. «Водночас саме за часи адміністрування внеску Пенсійним фондом України коєфіцієнт збору такого внеску сягав 98-99 відсотків», - зауважила Голова Комітету Галина Третьякова. 

Також народні депутати України – члени Комітету звертали увагу на те, що ЄСВ не є класичним податком, а його адміністрування має важливі для системи соціального страхування особливості. Більше того, з 1 січня 2023 року функції Фонду соціального страхування перейшли до Пенсійного фонду України. А тому існує необхідність в тому, щоб структура, яка здійснює виплати в системі соціального страхування – ПФУ – зосередила в тому числі увагу на зібранні ЄСВ.

 Крім того, адміністрування внеску згодом передбачатиме створення великої кількості належним чином облаштованих робочих місць для осіб з інвалідністю, кількість яких через війну стрімко зростає. Найближчим часом Верховна Рада України розгляне доопрацьований Комітетом до другого читання законопроект за реєстр. № 5344-д, який передбачає можливість для роботодавців сплатити до Пенсійного фонду України внесок на створення так званих «розумних» робочих місць для осіб з інвалідністю, якщо працевлаштувати передбачену законом кількість громадян відповідної категорії у них немає можливості.

Комітет підтримує встановлення контролю за цільовим використанням коштів у системі соціального страхування, а також належним виконанням зобовязань перед громадянами держави у сфері праці, зокремау разі втрати людиною працездатності або отримання інвалідності.