Народні депутати розглянули та обговорили під час засідання 4 липня звіт Міністерства охорони здоров’я України про хід медичної реформи в Україні.
Учасники засідання заслухали представників місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, професійних спілок, Національної академії медичних наук України, медичної спільноти та громадськості щодо проблемних питань, пов’язаних із запровадженням медичної реформи в Україні.
У виступах наголошувалося: незважаючи на задекларовану пріоритетність медичної реформи, рівень фінансування галузі охорони здоров’я залишається вкрай низьким та не перевищує 4,0% у структурі ВВП, що спонукає до скорочення мережі закладів охорони здоров’я та їх потужностей.
Коштів державного бюджету на охорону здоров’я критично не вистачає, про що
свідчать численні звернення місцевих рад до комітетів Верховної Ради України та
народних депутатів з проханням сприяння у збільшенні обсягів медичної
субвенції. Так, обсяг передбаченої Законом України «Про Державний бюджет
України на 2018 рік» медичної субвенції покриває потребу лише на 64 відсотки.
Органи місцевого самоврядування та територіальні громади вимушені
дофінансовувати діяльність з медичного обслуговування населення власним коштом.
Безсистемність процесу закупівель та ігнорування пропозицій регіонів при формуванні заявок на закупівлі призводять до того, що регіони вимушені відмовлятися від поставок МОЗ, які прийшли із значним запізненням, через неможливість забезпечити своєчасне їх використання в межах терміну придатності. Це призводить до неефективного використання бюджетних коштів.
Серйозне занепокоєння медичної спільноти та Професійної спілки працівників
охорони здоров’я України викликає оприлюднений 2 січня 2018р. Міністерством
охорони здоров’я для громадського обговорення проект постанови Кабінету
Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України
від 21 листопада 2012 року №1114 «Про затвердження Типового положення про
бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги» (далі – Проект). Цим Проектом
пропонується запровадити «парамедичні» бригади екстреної допомоги в Україні. У
разі запровадження в дію норм цього Проекту, після сплину строку перехідного
періоду (01 січня 2023 р.) лікарські та фельдшерські бригади екстреної медичної
допомоги (далі - ЕМД) припинять свою роботу.
Відповідно до визначеного МОЗ графіку з 1 квітня п.р. розпочато «приписну» кампанію, що передбачає підписання пацієнтами декларації з сімейним лікарем, якого громадяни обиратимуть самостійно.
Обов’язковою умовою для надавача медичних послуг при укладанні договорів з Національною службою здоров’я України є автономізація закладу, його оснащення відповідно до табелю оснащення, затвердженому Наказом МОЗ України від 26.01.2018р. №148 «Про затвердження Примірного табеля матеріально-технічного оснащення закладів охорони здоров’я та фізичних осіб - підприємців, які надають первинну медичну допомогу», наявність ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики та підключення наявних комп’ютерів до електронної системи охорони здоров’я через одну з медичних інформаційних систему (МІС), яка пройшла сертифікацію.
Керівник експертної групи з питань реформування системи охорони здоров’я
Директорату Міністерства охорони здоров’я Тетяна Орабіна поінформувала про те,
що станом на 1 липня 2018 року в 21 області зареєстровано понад 150 центрів
первинної медико-санітарної допомоги, які реорганізовані в комунальні
некомерційні підприємства (автономізовані) і з липня поточного року будуть
фінансуватися за новою моделлю. Лідерами за кількістю людей, які обрали своїх
лікарів є Вінницька, Харківська, Полтавська, Чернівецька, Житомирська області,
зокрема у Вінницькій області майже половина населення вибрали своїх лікарів.
Серед областей з найменшими результатами - Сумська, Черкаська, Закарпатська,
Одеська, Запорізька області.
- забезпеченням доступності лікарської первинної медичної допомоги для громадян;
- дефіцит кадрів в системі охорони;
- неврахування при затвердженні тарифів об’єктивних відмінностей у видатках на медичне обслуговування у селах, порівняно з містами;
- незадовільний стан матеріально-технічного оснащення закладів охорони здоров’я, що надають первинну медичну допомогу, який не відповідає табелю оснащення;
- відсутність порядку розподілу коштів, отриманих надавачами первинної медичної допомоги комунальної форми власності від Національної служби здоров’я України за договорами про медичне обслуговування населення, зокрема на оплату праці медичного та немедичного персоналу, адміністративні витрати, медикаменти тощо.
Під час засідання Комітету порушувалася низка інших проблем, які потребують негайного вирішення з метою забезпечення безперешкодного надання медичної допомоги громадянам України.
За результатами розгляду Комітет з питань соціальної політики визнав роботу
Міністерства охорони здоров’я незадовільною та схвалив рекомендації, якими
зобов’язує Кабінет Міністрів невідкладно затвердити в установленому порядку
концепцію та стратегію реформування системи охорони здоров’я України.
Комітет прийняв рішення звернутися до Голови Верховної Ради України А.Парубія з проханням включити до порядку денного найближчого пленарного засідання Верховної Ради України проекти законів про загальнообов’язкове соціальне медичне страхування в Україні №4981, про загальнообов’язкове державне соціальне медичне страхування № 4981-1, про загальнообов’язкове державне соціальне медичне страхування в Україні 4981-2, про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення здійснення закупівель лікарських засобів та медичних виробів, №6367 щодо скасування міжнародних закупівель для потреб охорони здоров’я.