До 3 серпня 2020 року Кабінет Міністрів України має надати Верховній Раді України звіт за підсумками проведеного аудиту усіх соціальних виплат, що розраховуються на основі прожиткового мінімуму, затвердженого у Законі України "Про Державний бюджет України на 2020 рік". Так, буде з’ясовано обсяг бюджетних видатків на відповідне фінансування з конкретизацією за кожним видом соціальної виплати та за кожною категорією громадян - отримувачів таких виплат. Паралельним завданням Уряду є розроблення та внесення на розгляд Верховної Ради України законопроекту про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" щодо затвердження нового розміру прожиткового мінімуму з відповідним коригуванням усіх соціальних видатків.
Такі завдання були поставлені перед Кабінетом Міністрів України Постановою Верховної Ради України «Про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Проблеми формування прожиткового мінімуму в Україні» № 620-IX від 19.05.2020.
Крім того, для встановлення в Україні прожиткового мінімуму для реального задоволення основних фізіологічних, побутових та соціальних потреб людини і підтримки нормального рівня життя, Уряд має оновити набори продуктів харчування, набори непродовольчих товарів і набори послуг для основних соціальних і демографічних груп населення з урахуванням реальної структури споживання населення та забезпечити їх затвердження.
«Виконання цих завдань є виключно важливим для розбудови заможної держави з економікою, зорієнтованою на потреби кожного громадянина. – сказала Голова Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Галина Третьякова. - Формування прожиткового мінімуму має велике значення та передбачає високу відповідальність, оскільки розраховані на його основі соціальні стандарти і гарантії є індикатором якісної та ефективної державної соціальної політики, що має бути стратегічною метою будь-якої цивілізованої держави».
Як вже повідомлялося Комітетом Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, протягом останніх років спостерігаються високі темпи збільшення розриву між розмірами фактичного та законодавчо встановленого прожиткового мінімуму, що свідчить про активне використання важелів стримування всупереч об’єктивним показникам вартості життя та інфляційних змін реальних споживчих цін на найчастіше вживані переважною більшістю населення країни продукти харчування і товари.
На сьогодні у Верховній Раді України зареєстровані законопроекти, спрямовані на встановлення прожиткового мінімуму в розмірі, що відповідав би фактичній вартісній величині наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг, а також щодо розширення переліку товарів та зміни методологічного підходу до формування прожиткового мінімуму, зокрема, проект Закону про внесення змін до Закону України "Про прожитковий мінімум" (реєстр. № 1175-3).
«В Україні існує нагальна потреба у прийнятті в найближчій перспективі виважених рішень щодо перегляду методологічних підходів до визначення прожиткового мінімуму та розроблення з урахуванням міжнародного досвіду нових законодавчих механізмів, які б забезпечили максимальну відповідність базового соціального стандарту реальному задоволенню основних фізіологічних, побутових та соціальних потреб людини, підтримку достатнього рівня життя, а не виживання людини на межі злиднів», - сказала Голова Комітету Галина Третьякова.
Нагадаємо, що Загальною декларацією прав людини передбачено, що "кожна людина має право на такий життєвий рівень, включаючи їжу, одяг, житло, медичний догляд та необхідне соціальне обслуговування, який є необхідним для підтримання здоров’я і добробуту її самої та її сім’ї".
Ратифікувавши Європейську соціальну хартію (переглянуту) частково, конвенції Міжнародної організації праці про основні цілі та норми соціальної політики № 117, про мінімальні норми соціального забезпечення № 102 та підписавши Угоду про асоціацію з Європейським Союзом, Україна взяла на себе зобов’язання забезпечити рівень життя свого населення відповідно до міжнародних норм і стандартів та гарантувала соціальне забезпечення кожного громадянина не нижче встановленого законом прожиткового мінімуму, захист від бідності та соціального відчуження.
Довідково:
Прожитковий мінімум у європейський країнах, що лідирують за рівнем життя:
Розмір прожиткового мінімуму, EUR |
|
Люксембург |
2000 |
Франція |
1254 |
Німеччина |
1240 |
Фінляндія |
1170 |
Великобританія |
1087 |
Нідерланди |
1080 |
Бельгія |
1030 |
Австрія |
1010 |
Італія |
855 |
Іспанія |
645 |
При визначенні розміру прожиткового мінімуму у 22 з 28 країн Європи уряд робить акцент на розумінні того, що кожна людина здатна самостійно заробляти собі на гідний рівень життя. Тому в країнах Європи роль гарантованого прожиткового мінімуму виконує мінімальна заробітна плата, розмір якої дає змогу особі задовольнити потреби на мінімально достатньому рівні та не почувати себе соціально ізольованою.