13 вересня 2021 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів в режимі відеоконференції.
На початку засідання народні депутати України-члени Комітету прийняли рішення про зміну місця проведення засідання круглого столу на тему: «Утвердження й зміцнення єдності суспільства, розбудова його інститутів для врегулювання нагальних питань соціального захисту ветеранів та членів їх сімей», яке врешті відбудеться у м. Івано-Франківськ, на базі відповідної обласної державної адміністрації 17 вересня 2021 року. Захід проводиться відповідно до затвердженого плану роботи Комітету на період шостої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.
Також Комітет доповнив порядок денний розглядом питання щодо проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення пенсійного законодавства за реєстр. № 4668, який 09 вересня 2021 року був прийнятий Верховною Радою України в першому читанні за основу. З урахуванням рішення парламенту про скорочені строки підготовки зазначеного законопроекту до другого читання, народні депутати України – члени Комітету проголосували за створення робочої групи по його доопрацюванню. Співголовами робочої групи визначено народних депутатів України – членів Комітету Цимбалюка М.М. та Остапенка А.Д.
Контрольне питання, розглянуте під час засідання Комітету, стосувалося звіту Рахункової палати України про результати аудиту ефективності використання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб та стану виконання рекомендацій Рахункової палати органами виконавчої влади. Рахункова палата констатує, що запровадження з 2017 року надання з державного бюджету місцевим бюджетам субвенцій на виплату грошової компенсації для придбання житла ветеранам війни та членам їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов та мають інвалідність внаслідок війни, дало змогу розпочати реалізацію гарантій держави на їх соціальний захист у цій сфері як вияв шани за їх особистий внесок у захист незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України.
Завдяки виділеним протягом 2017-2019 років 2 млрд грн грошової компенсації 1632 учасники антитерористичної операції, 369 воїнів-інтернаціоналістів, 22 постраждалих під час Революції Гідності та члени їх сімей змогли реалізувати закріплене за ними законодавством право на житло. Водночас, за словами заступника Голови Рахункової палати Андрія Майснера, на сьогодні право більше ніж 4 тисяч ветеранів війни залишається нереалізованим. На це, за даними Міністерства у справах ветеранів України, потрібно щонайменше 5 млрд грн та 10 років безперервного фінансування відповідних видатків у обсягах на рівні попередніх років.
Поряд з недостатністю щорічних обсягів фінансового забезпечення, за словами Андрія Майснера, на досягнення запланованих цілей негативно вплинуло неналежне планування та розподіл коштів субвенцій, недосконалість механізму забезпечення права таких осіб на житло та окремих положень законодавства, які регулюють питання взяття громадян на квартирний облік, призначення та виплати їм грошової компенсації. Це, в свою чергу, з боку окремих ветеранів війни породило низку зловживань своїм правом на отримання грошової компенсації, а службових осіб окремих місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування – невиконання або неналежне виконання своїх службових обов’язків при прийнятті рішень про визнання осіб такими, що потребують поліпшення житлових умов і призначення їм грошової компенсації відповідного розміру.
За даними Рахункової палати, неналежний рівень виконавської дисципліни на всіх стадіях управління відповідними бюджетними коштами зумовив численні порушення та недоліки. У цілому встановлено порушень норм законодавства на суму 32,5 млн грн (7 % від обсягу фактично перевірених коштів), чим заподіяно матеріальну шкоду (збитки) державі на суму 5,6 млн грн та матеріальну шкоду 51 ветерану війни на суму 5,0 млн гривень. Неефективно (неекономно, непродуктивно, нерезультативно) використано 15,9 млн грн.
З повним текстом звіту Рахункової палати можна ознайомитися за посиланням: https://rp.gov.ua/upload-files/Activity/Collegium/2020/30-2_2020/Zvit_30-2_2020.pdf.
За даними Рахункової палати, половина рекомендацій, що були надані Кабінету Міністрів України та органам місцевого самоврядування за результатами аудиту, не виконані належним чином. Заступник Голови Рахункової палати Андрій Майснер, зокрема, наголосив на необхідності взяти під парламентський контроль стан виконання рекомендацій Рахункової палати та стан розслідування ознак кримінальних правопорушень в процесі використання субвенцій з державного бюджету на виплату грошової компенсації за житло ветеранам війни Офісом Генеральної прокуратури. Крім того, у своїх рекомендаціях Комітет планує доручити заінтересованим органам центральної виконавчої влади розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проект Житлового Кодексу України з метою його осучаснення, а також долучити Державне бюро розслідувань та Національну поліцію України до розслідування фактів зловживання бюджетними коштами.
Коментуючи недостатність у минулих періодах затвердженого в держбюджеті обсягу субвенцій на виплату грошової компенсації на 2017-2020 роки для реалізації прав усіх ветеранів війни на житло, заступник Міністра фінансів Роман Єрмоличев повідомив, що у проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» видатки на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення ветеранами війни враховані у повному обсязі і становлять 5,5 мільярдів гривень. Відповідний Указ Президента за № 466/2021 «Про деякі заходи щодо соціального захисту ветеранів війни, сімей загиблих, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України» набрав чинності 11 вересня 2021 року.
«Міністерство у справах ветеранів України має випрацювати механізм освоєння цих коштів, - застерігає Голова Комітету Галина Третьякова. - До формування черги на житло у нас також є питання. Потрібно подумати про відповідне ранжування. Отримувати житло мають в першу чергу ті, хто реально проживає у скрутних умовах».
За пропозицією народних депутатів України Анатолія Остапенка та Наталії Королевської, через 1,5 місяці Комітет знову розгляне питання щодо стану виконання відповідних рекомендацій Рахункової палати в порядку контролю.
За результатами розгляду звіту Рахункової палати, члени Комітету ухвалили рішення прийняти проект відповідних рекомендацій, з урахуванням висловлених під час засідання Комітету пропозицій.
Під час засідання Комітету перший заступник Голови Верховної Ради України, Представник Президента України у Верховній Раді України Руслан Стефанчук представив на розгляд народних депутатів України – членів Комітету проект Закону про внесення зміни до статті 73 Кодексу законів про працю України щодо встановлення святкового дня - День Української Державності за реєстр. № 5864, що був внесений на розгляд парламенту Главою держави Володимиром Зеленським. Законопроектом пропонується доповнити ч. 1 ст. 73 Кодексу законів про працю України новим абзацом, в якому включити до переліку святкових днів День Української Державності, що відзначатиметься щорічно 28 липня. «Ухвалення проекту Закону сприятиме утвердженню спадкоємності понад тисячолітньої історії українського державотворення, - зазначив під час свого виступу Руслан Стефанчук. - Вважаю, що ми повинні відвойовувати кожен сантиметр своєї історії, розчищати наше історичне коріння. Адже ми - самодостатня нація, для якої важливо юридично закріплювати спадкоємність українського державотворення й підіймати його рівень».
За результатами розгляду члени Комітету одноголосно прийняли рішення включити законопроект до порядку денного шостої сесії і рекомендували Верховній Раді прийняти за основу та в цілому.
Також народні депутати України – члени Комітету прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді включити до порядку денного і прийняти за основу проект Закону про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» за реєстр. № 5583. Альтернативний законопроект за реєстр. № 5583-1 пропонується відхилити. Відповідно до пояснювальної записки до законопроекту № 5583, метою його прийняття є законодавче закріплення визначень «Державна політика соціального захисту ветеранів війни», «Система соціального захисту ветеранів війни», «Комплексний огляд системи соціального захисту ветеранів війни», а також унормування механізму стратегічного планування розвитку системи соціального захисту ветеранів війни.
Рішення щодо проекту Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні» за реєстр. № 5795 прийнято наступне - Комітет рекомендує Верховній Раді України включити законопроект до порядку денного сесії парламенту та прийняти його за результатами розгляду у першому читанні за основу. Метою законопроекту, за повідомленням його авторів, є спрощення для роботодавців забезпечення потреби у робочій силі, яка може бути задоволена за рахунок застосування праці іноземців та осіб без громадянства, забезпечення рівних умов праці для громадян України та іноземців, детінізації трудових відносин, а також удосконалення законодавства у цій сфері та усунення правових колізій.
За результатами розгляду проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України з метою соціального захисту осіб, які отримали профілактичне щеплення (вакцинацію) проти інфекційних хвороб за реєстр. № 5484 щодо доцільності його включення в порядок денний шостої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання, Комітет вирішив створити робочу групу з підготовки законопроекту до розгляду у першому читанні та рекомендує включити проект акту до порядку денного сесії парламенту. За словами авторів проекту акту, єдиним дієвим способом заохочення українців до добровільної вакцинації є покриття ризиків їх можливих захворювань, включаючи тимчасову непрацездатність, інвалідність, смерть. Метою законопроекту, зокрема, є надання стимулів громадянам України прийняти самостійне рішення про профілактичне щеплення проти інфекційних хвороб, зокрема COVID-19.
Крім того, народні депутати України – члени Комітету рекомендували Верховній Раді України включити до порядку денного і направити на доопрацювання автору з урахуванням зауважень, висловлених під час засідання Комітету, проект Закону про внесення змін до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» щодо підвищення розміру пенсій особам, які працювали в колгоспах, сільськогосподарських кооперативах, фермерських господарствах та сільськогосподарських підприємствах (організаціях) за реєстр. № 4282.
Комітет також рекомендував парламенту прийняти за основу та в цілому проект Постанови про невідкладні заходи щодо забезпечення реалізації права громадян на житло (реєстр. № 5251, н.д. Третьякова Г. та інші), розроблений з метою збору статистичної інформації, проведення комплексного (змістовного) аналізу стану забезпечення громадян житлом, відображення відповідної динаміки руху квартирних черг, - для подальшої розробки урядової програми забезпечення реалізації права громадян на житло.
Комітет також розглянув і рекомендував Верховній Раді України не включати до порядку денного законопроекти за реєстр. №№ 5209, 5209-1, 5209-2, 5262 та 5348, а проекти Законів за реєстр. №№ 4036, 4036-1 - відхилити.