21 липня 2022 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, за підсумками якого народні депутати України – члени Комітету, зокрема, прийняли рішення рекомендувати парламенту підтримати два законопроекти в соціальній сфері.
Першим питанням порядку денного засідання був розгляд проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (нова редакція) та інших законодавчих актів України за реєстр. № 3663, підготовлений Комітетом до другого читання.
Під час розгляду законопроекту зазначалося, що система соціального страхування в Україні потерпає від дефіциту коштів. Через це держава змушена з року в рік дотувати систему соціального страхування України для забезпечення соціальних виплат в повному обсязі та вчасно. «Водночас, «лікарняні» та «декретні» виплачуються Фондом із значними затримками, а держава, не маючи достатніх повноважень та впливу на діяльність Фонду, не може здійснювати контроль за ефективністю використання бюджетних коштів та адміністративними видатками фонду», - повідомила Голова Комітету Галина Третьякова, нагадавши, що управління Фондом здійснюється на паритетних засадах роботодавцями, профспілками та державою (по 7 представників в правлінні Фонду). Голова Комітету також звернула увагу на те, що Фонд соціального страхування не подає фінансову звітність щодо результатів власної діяльності та руху грошових коштів відповідно до міжнародних стандартів, що створює ризики зловживання публічними фінансами в сфері соціального страхування.
Нагадаємо, що загальнообов`язкове державне соціальне страхуванням здійснюється за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел.
Доопрацьований Комітетом законопроект за реєстр. № 3663 пропонує приєднати Фонд соціального страхування України до Пенсійного фонду України, що дасть змогу державі здійснювати належний контроль за цільовим використанням коштів в системі соціального страхування, вчасним виконанням зобов’язань перед громадянами держави, зокрема, у разі втрати ними працездатності та нещасних випадків на виробництві. Об’єднання фондів дозволить суттєво зменшити адміністративні витрати системи соціального страхування, компенсувати існуючий дефіцит та побудувати єдину сучасну інформаційну систему соціального страхування. За підрахунками авторів законопроекту, за рахунок, зокрема, об’єднання споріднених функцій фондів та інформатизації системи страхування економія страхових коштів становитиме 2-3 мільярдів гривень на рік.
«З приводу можливості здійснювати соціальний діалог, то хочу звернути увагу, що в Пенсійному фонді є наглядова рада і вона також складається з трьох сторін – роботодавців, профспілок та держави. Передача функцій Фонду соціального страхування до Пенсійного фонду не позбавляє можливості соціальних партнерів впливати та здійснювати контроль у сфері соціального страхування, - зазначила під час засідання Комітету Міністр соціальної політики України Оксана Жолнович. – Управління коштами соціального страхування має бути оперативним, збалансованим та підвідомчим державі. Це важливий законопроект і ми його підтримуємо». Пані Жолнович наголосила при цьому, що жодне право людини даним законопроектом «не звужується, не обмежується та не порушується».
Варто зазначити, що до 2025 року Пенсійний фонд України планує запровадити міжнародні стандарти фінансової звітності в системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.
Відповідний план заходів затверджено Кабінетом Міністрів України. За результатами розгляду пропозицій народних депутатів України до проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (нова редакція) та інших законодавчих актів України за реєстр. № 3663 (друге читання), Комітет прийняв рішення схвалити текст порівняльної таблиці до законопроекту з урахуванням пропозицій, внесених народним депутатом України Вадимом Струневичем та проголосованих на засіданні Комітету, а також рекомендувати Верховній Раді України прийняти законопроект в другому читанні та в цілому із необхідним техніко-юридичним опрацюванням.
Крім того, під час засідання народні депутати України – члени Комітету розглянули доопрацьований Комітетом законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування служби зайнятості, соціального страхування на випадок безробіття, сприяння продуктивній зайнятості населення, у тому числі молоді, та впровадження нових активних програм на ринку праці за реєстр. №6067, а також альтернативні до нього законопроекти за реєстр. № 6067-2, реєстр. № 6067-3 та реєстр. № 6067-4.
За результатами обговорення законопроектів, Комітет рекомендував Верховній Раді України схвалити текст доопрацьованого Комітетом проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування служби зайнятості, соціального страхування на випадок безробіття, сприяння продуктивній зайнятості населення, у тому числі молоді, та впровадження нових активних програм на ринку праці, подати його у новій редакції на розгляд парламенту та, керуючись пунктом 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України, за результатами розгляду у повторному першому читанні прийняти його за основу. Альтернативні до нього законопроекти за реєстр. № 6067-2, реєстр. № 6067-3 та реєстр. № 6067-4 пропонується відхилити.
Положення доопрацьованого законопроекту № 6067 спрямовані на реформування державної служби зайнятості, підвищення якості надання послуг, осучаснення страхових підходів у випадку безробіття, модернізації діючих та впровадження нових активних програм сприяння зайнятості населення, у тому числі для молоді, з одночасним збереженням існуючих гарантій для застрахованих осіб.
Зокрема, доопрацьованим законопроектом № 6067 пропонується замінити неефективний механізм квотування працевлаштування та запровадити компенсації роботодавцям частини витрат на оплату праці або єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за працевлаштування деяких категорій зареєстрованих безробітних, зокрема, молоді. Також пропонується сприяти працевлаштуванню довгострокових безробітних шляхом надання компенсації роботодавцям витрат єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Крім того, проект Закону передбачає запровадження надання фінансової допомоги для започаткування підприємницької діяльності.
Також пропонується змінити підходи до:
- умов, тривалості та розмірів виплати допомоги по безробіттю, зокрема посилити страхові принципи (чим більший страховий стаж – тим більший розмір допомоги по безробіттю) та послабити до безробітних санкції за звільнення з останнього місця роботи за власним бажанням без поважних причин;
- фінансування громадських робіт за рахунок коштів органів місцевого самоврядування та скасування тимчасових робіт як таких, що не сприяють мотивації до праці;
- підбору підходящої роботи для безробітного (врахування, зокрема, транспортної доступності, розміру заробітної плати залежно від тривалості безробіття).
До зайнятого населення, окрім раніше визначених категорій, автори законопроекту пропонують віднести патронатних вихователів (якщо вони отримують грошове забезпечення відповідно до законодавства), законних представників дітей з інвалідністю з числа одиноких матерів (батьків) та законних представників дітей з інвалідністю підгрупи А, які відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» мають право на призначення надбавки на догляд за дітьми.
Прийняття законопроекту за реєстр. № 6067 сприятиме, зокрема, працевлаштуванню громадян та зниженню рівня безробіття в Україні, а також підвищить якість надання послуг Державною службою зайнятості.
Наостанок народні депутати України – члени Комітету прийняли рішення щодо створення наступних двох робочих груп при Комітеті:
- робочу групу з доопрацювання до повторного другого читання проекту Закону України про захист трудових мігрантів та боротьбу з шахрайством у працевлаштуванні за кордон за реєстр. № 2365;
- робочу групу з доопрацювання до другого читання проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні за реєстр. № 5795.
Головуючим вказаних робочих груп визначено секретаря Комітету, голову підкомітету з питань регулювання трудових відносин та зайнятості населення Миколу Бабенка.
Дата наступного засідання Комітету буде оголошена згодом за посиланням: https://komspip.rada.gov.ua/