22 листопада 20223 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо ввезення, обліку, розподілу гуманітарної допомоги, особливостей оподаткування відповідних операцій та подання звітності». Відповідний проект Закону за реєстр. № 9111 опрацьовувався Комітетом з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів у якості головного.
Прийнятий Закон звільняє від оподаткування транспортні засоби, які віднесені до гуманітарної допомоги та надходять для забезпечення оборони України, а також для використання військовослужбовцями. Також від оподаткування звільняються автомобілі, які призначені для перевезення більше ніж восьми осіб, та автомобілі, обладнані для перевезення осіб з інвалідністю з ураженням опорно-рухового апарату та інших маломобільних груп населення.
Для оперативного забезпечення в період дії воєнного стану громадян медичною допомогою, Закон передбачає, що медичні вироби та лікарські засоби (за декларативним принципом без вимоги прийняття спеціального рішення уповноваженими державними органами) також визнаються гуманітарною допомогою.
Також Законом врегульовано питання надання гуманітарної допомоги для задоволення потреб енергетики, яка постраждала внаслідок ракетних ударів рф (стосується можливостей забезпечення енергетичної безпеки України, відновлення критичної інфраструктури, відновлення електро- та/або газопостачання).
Водночас новим Законом вдосконалено норми щодо порядку надання Україною гуманітарної допомоги іншим державам - з метою подолання іншими країнами наслідків введення воєнного або надзвичайного стану, а також наслідків надзвичайних ситуацій. Рішення про надання Україною гуманітарної допомоги зможе приймати виключно Президент України.
Варто зазначити, що прийнятий Закон також містить нові визначення термінів «гуманітарна допомога», «донори», «отримувач допомоги», «набувач допомоги».
Законодавчий акт визначає чіткий перелік отримувачів гуманітарної допомоги, серед яких: громадські об’єднання, у тому числі громадські об'єднання ветеранів війни; громадські об'єднання осіб з інвалідністю; надавачі медичних та/або реабілітаційних послуг незалежно від форми власності, що уклали договір про медичне обслуговування населення з центральним органом виконавчої влади, тощо.
При цьому Законом спрощено умови розподілу, перерозподілу гуманітарної допомоги та її передачі іншим набувачам за умови дотримання її цільового призначення. Разом з тим Кабінету Міністрів України надано право у період дії воєнного, надзвичайного стану або під час виникнення надзвичайної ситуації та протягом трьох місяців після їх припинення чи скасування встановлювати спрощений порядок визнання допомоги гуманітарною, в тому числі за декларативним принципом.
Водночас Закон визначає, що інформація про надходження та розподіл гуманітарної допомоги не є конфіденційною інформацією або комерційною таємницею (крім інформації про гуманітарну допомогу на потреби фронту, яка є конфіденційною). Тому кожен може дізнатися про надання тієї чи іншої гуманітарної допомоги, відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Проголосувавши за відповідний Закон України Верховна Рада України доручила Кабінету Міністрів України вжити заходів для забезпечення подання звітності в електронній формі за допомогою автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги з 1 січня 2024 року.