1 березня 2024 року відбулося широке обговорення положень проекту Закону України «Про основні засади ветеранської політики в Україні». До спільного напрацювання засад новітньої ветеранської політики долучилися народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, представники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, ветерани російсько-української війни, члени сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, інститути громадянського суспільства. Захід відбувся за ініціативи Міністерства у справах ветеранів України. Нагадаємо, що нова державна ветеранська політика визначена серед головних напрямків Плану пріоритетних дій Уряду на 2024 рік.
Голова підкомітету з питань соціального захисту прав ветеранів Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Анатолій Остапенко у своєму виступі зауважив, що вже неодноразово наголошував на тому, що Міністерство у справах ветеранів України повинно розробити ветеранську політику, яка має стати державною стратегією України. «Вона повинна бути затвердженою Кабінетом Міністрів України. І далі ми, як законодавці, повинні будемо внести необхідні зміни в усі законодавчі акти, які дотичні до наших Захисників та Захисниць, для того, щоб ця Стратегія рухалася вперед». - зазначив пан Остапенко.
Учасники заходу обговорили важливість чіткого унормування статусів, зокрема, ветерана афганської війни, сімей загиблих, членів сімей зниклих безвісти та ін. Зазначалося також, що нового погляду потребує визначення статусу сучасних ветеранів та ветеранок. «Ми давно вже говорили, і з Олександом Порхуном (в.о. Міністра у справах ветеранів України – авт.) теж, що потрібно розмежувати ветеранів, які отримали цей статус задовго до 2014 року – дідусі та бабусі, які захищали Радянський Союз – і тих Захисників, які стали на захист Незалежної України. Ми повинні до цього прийти. Ми повинні чітко зробити ці розмежування. – зазначив Анатолій Остапенко. – Крім того, настав час перевірити усі пільги, зрозуміти, що ми можемо реально надати нашим Захисникам. Не має бути законів, в яких держава щось обіцяє надати, але по суті не надає. В кожному законі ми повинні прописати, як ми можемо це фінансово забезпечити і як цей закон буде застосовуватися». Водночас повинен діяти єдиний підхід щодо надання послуг ветеранам та ветеранкам, незалежно від території/регіону, в яких така послуга надається. «Держава повинна надати Захиснику те, що вона декларує. Має надати просто, гідно, з повагою. Так, як держава повинна зустрічати свого Захисника», - резюмував пан Остапенко.
В той же час у Комітеті наголошують - державна підтримка Захисників та Захисниць України після демобілізації має бути якісною та відповідати потребам людини. «Влада замінює непрацюючі та неадресні пільги на задоволення потреб. Заміна - це не тільки виплата коштів. Це надання нових державних послуг за потребами. Це визначення пріоритетів у потребах: перше - це життя та здоровʼя, друге - економічна незалежність», - зазначає Голова Комітету Галина Третьякова. Обговорюючи питання «закритості» Єдиного державного реєстру ветеранів війни, пані Третьякова зауважила наступне: «Щоб він був відкритий - потрібно вилучити з нього дані діючих військослужбовців». В опрацюванні даного питання бере активну участь Міністерство оборони України.
В свою чергу член Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Тарас Тарасенко упевнений, що всі ініціативи щодо ветеранів повинні обговорювати з діючими військовослужбовцями. «Ми повинні питати їх бачення. Хлопцям, які воюють зараз, потрібно задати питання, як вони бачать своє повернення, яке відношення до себе хочуть бачити в суспільстві, - наголошує пан Тарасенко. - Дуже важливо сформувати як шану, так і гарантії, дати можливості ветеранам реалізувати себе».
Поряд з цим у Комітеті звертають увагу на високий економічний потенціал ветеранів та ветеранок та розбудову можливостей для розвитку громадян після демобілізації. «Захисники та Захисниці України, які боронять державні кордони з 2014 року - зовсім молоде покоління, в яке ми повинні інвестувати, - наголосив Тарас Тарасенко. - Ми обговорюємо ветеранське підприємництво. Дуже багато ветеранів хоче засновувати свої підприємницькі ініціативи». Як свідчить досвід США, Ізраїлю та Британії ветерани – дуже ефективні в процесі реалізації власних бізнес-ідей.
Деталі обговорення положень проекту Закону України «Про основні засади ветеранської політики в Україні» будуть представлені в підсумковому інформаційному матеріалі Міністерства у справах ветеранів України.