Комітет з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення провів слухання на тему: "Про реалізацію в Україні конвенцій МОП №81 "Про інспекцію праці в промисловості й торгівлі" та №129 "Про інспекцію праці в сільському господарстві"
12 жовтня 2016, 14:26
Голова Комітету Людмила Денісова, відкриваючи слухання, нагадала, що функції інспекції праці сьогодні виконує Державна служба України з питань праці. Ця служба з вересня 2014 року поєднує функції трьох інспекцій. Вона відзначила низьку інституційну спроможність цього органу. «Незважаючи на затвердження у лютому 2015 року Положення про Державну службу з питань праці до цього часу не сформована внутрішня структура служби та не визначено коло обов’язків її працівників. Так, за два роки не завершено процес реорганізації трьох інспекцій в одну. Лише нещодавно вирішено питання щодо припинення діяльності Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки», - заначила Л.Денісова.
Голова Комітету наголосила на необхідності термінового оновлення чинного законодавства та напрацювання нового закону з урахуванням поставлених завдань. «В першу чергу потрібно прийняти документ, у якому на законодавчому рівні будуть визначені реальні повноваження та статус інспекції праці в системі трудових відносин в Україні. Саме такі пропозиції подані мною, як співавтором Трудового кодексу. Вони викладені у книзі сьомій «Нагляд та контроль за дотриманням трудового законодавства», який прийнято Верховною Радою 5 листопада 2015 року за основу», - додала вона.
Л.Денісова висловила надію, що прийняття Трудового кодексу в цілому закріпить норми конвенцій №81 та №121 МОП щодо інспекції праці в українському законодавстві.
Директор Групи технічної підтримки з питань гідної праці Бюро МОП для країн Центральної та Східної Європи Антоніо Граціозі у виступі зазначив, що для МОП дуже важливим є надання допомоги національним законодавчим органам, партнерам і урядам, сприяння скоординованості у діях по ратифікації конвенцій МОП.
Він також розповів про діяльність МОП в Україні, зокрема, про підписану у квітні минулого року Програму гідної праці в Україні - договір між МОП, урядом та соціальними партнерами щодо встановлення пріоритетів та визначення результатів, яка розрахована на чотири роки.
За словами представника МОП, трудова інспекція також фігурує на порядку денному. «Ми стикаємося з проблемою, яка вже була в Україні, коли розпочалося реформування трудінспекції, і МОП брала участь у цьому процесі. Було створено проект, а саме невеличку групу технічної підтримки, щоб стежити за цим процесом. Ця Група Бюро МОП буде і далі працювати в цьому напрямі за підтримки партнерів з боку Європейської комісії», - повідомив він.
Представник МОП відзначив, що новий Трудовий кодекс має стати більш гнучким знаряддям у виконанні конвенцій МОП. «Слід створити консенсус між різними інтересами, які існують на ринку праці. Ми також підкреслюємо, що є питання трудових прав працівників на робочому місці, які щільно пов’язані з правами людини», - наголосив він.
Голова підкомітету з питань регулювання трудових відносин, зайнятості населення Комітету з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення Олександр Дроздик зазначив, що виконання конвенцій МОП, ратифікованих Україною, призведе до ефективної роботи інспекції праці і ефективного захисту працівників.
За його словами, експерти давно звертали увагу на певні порушення Україною конвенцій №81 і №121, тому зараз необхідно внести відповідні законодавчі зміни для приведення його у відповідність до цих документів.
О.Дроздик відзначив певні проблеми у виконанні конвенцій МОП. Зокрема, існують порушення з боку роботодавців норм трудового законодавства щодо працівників. Однією з причин голова підкомітету назвав введення минулого року мораторію на проведення перевірок інспекціями. «Це має як позитивні, так і негативні наслідки. Позитивним є послаблення тиску на бізнес і надання йому можливості нормально працювати, щоб не було корупційних чинників. Водночас, це послаблення співпало з тим, що Генеральна прокуратура, яка була позбавлена функції загального нагляду, також не мала можливості проводити такі перевірки. Тому у цей період не було органу, який повноцінно міг би проводити перевірки. Це й призвело до певних порушень, зокрема, до порушення роботодавцями трудового законодавства», - зазначив він.
О.Дроздик наголосив на необхідності пошуку ефективних механізмів і змін у законодавстві для того, щоб ефективно працювала інспекція праці, щоб надалі не було порушень прав громадян.
Учасники слухань також заслухали та обговорили інформацію Міністерства соціальної політики, народних депутатів, Державної служби України з питань праці, інших центральних органів виконавчої влади, обласних державних адміністрацій, сторін соціального діалогу, науковців.
У виступах зверталася увага на те, що нормативні акти, якими визначено основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення не відповідають Конвенціям №81 та № 129. Складною залишається ситуація щодо безпеки та умов праці. Зокрема, Урядом не розроблено Порядок здійснення контролю за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці.
Учасники слухань звертають увагу на необхідність перегляду системи управління охороною праці як на загальнодержавному, так і місцевому рівнях.
Під час заходу також наголошувалося й на проблемах в діяльності інспекторів праці, зокрема, на їхній надмірній завантаженості, обмеженому кадровому потенціалі та недостатньому матеріально-технічному забезпеченні Держпраці.
На думку учасників слухань, питання імплементації міжнародних трудових стандартів набуває особливої актуальності на тлі реформування в сучасній Україні системи органів нагляду і контролю за додержанням законодавства про працю.
Учасники слухань також наголосили на необхідності розроблення та прийняття закону, який стане логічним елементом системи трудового законодавства України та матиме на меті не тільки розширювати повноваження державних інспекцій праці щодо припинення правопорушень, а й створення засад для їх попередження.
За результатами слухань та висловлених учасниками пропозицій Комітет направить рекомендації відповідним органам.