04 грудня 2018 року представники Комітету взяли участь у тристоронньому засіданні круглому столу з питань накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування
05 грудня 2018, 10:40
04 грудня 2018 року Перший заступник голови Комітету соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення Сергій Каплін взяв участь у засіданні Національного тристороннього круглого столу з питань загальнообов’язкового пенсійного забезпечення другого рівня в Україні, організованого Міжнародною організацією праці у співпраці з Міністерством соціальної політики України та за участю соціальних партнерів.
Національний координатор Міжнародної організації праці в Україні Сергій Савчук, звернувшись до запрошених на засідання тристороннього круглого столу народних депутатів України, представників комітетів Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, центральних органів виконавчої влади, профспілок, роботодавців, міжнародних організацій, наголосив на тому, що перед тим, як прийняти рішення щодо доцільності запровадження накопичувального загальнообов’язкового пенсійного страхування в Україні, необхідно ґрунтовно обговорити питання другого рівня пенсійної системи, почути різні думки з цього приводу.
Керівник підрозділу публічних фінансів, актуарних розрахунків та статистики Департаменту соціального захисту, МБП – Женева Фабіо Дюран-Вальверде виступив з доповіддю: «Глобальні тенденції приватизації пенсій та їх зміна», у якій навів приклади досвіду країн як з повною, так і з частковою приватизацією пенсій. Світовий досвід щодо накопичувальних пенсійних систем виглядає неоднозначно. У деяких країнах після запровадження накопичувальної системи в подальшому частково або зовсім відмовилися від неї. У своїй доповіді Фабіо Дюран-Вальверде звернув увагу учасників тристороннього круглого столу: «Народ страждає через рішення, які приймають політики в країні».
У своєму виступі очільник Комітету Сергій Каплін зазначив: «Повинен бути грамотний концептуальний підхід до запровадження другого накопичувального рівня пенсійної системи в Україні, необхідно врахувати досвід інших країн та потенціал України, дуже важливо прорахувати всі ризики, щоб запустити таку потужну машину. Передумови - це реформа зарплат, податків, бази нарахування єдиного соціального внеску, солідарної пенсійної системи. На сьогоднішній день необхідно вирішити питання про передачу функції збору пенсійних коштів від органів фіскальної служби до Пенсійного фонду України, оскільки податкові органи не зацікавлені у зборі цих коштів, що спричиняє їх недобір. Пенсійний фонд України, який відповідає за роботу пенсійної системи, повинен мати і інструменти в своїх руках для забезпечення життєдіяльності цієї системи».
Заступник Міністра соціальної політики України Микола Шамбір повідомив, що Мінсоцполітики опрацьовано та подано на розгляд Кабінету Міністрів України проект Закону щодо запровадження накопичувальної професійної пенсійної програми, який 30 жовтня 2018 року схвалено на засіданні Урядового комітету з питань соціальної політики та гуманітарного розвитку. Проектом Закону передбачається з 1 січня 2019 року запровадити накопичувальну систему пенсійного страхування за накопичувальними професійними пенсійними програмами шляхом заміни механізму відшкодування витрат на виплату і доставку пільгових пенсій на сплату підвищеної ставки єдиного внеску. Учасниками програми стануть застраховані особи які зайняті на роботах з шкідливими і важкими умовами праці за списками № 1 та № 2 та за результатами атестації робочих місць та на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Прийняття даного законопроекту могло б покласти старт впровадженню накопичувальної системи. Крім того, запровадження для певної частини застрахованих осіб та невеликі за об’ємами залучення коштів, в свою чергу, дало б можливість відпрацювати механізми взаємодії між суб’єктами системи та сприяло б поступовому впровадженню загальної накопичувальної системи. Україні потрібно також врахувати міжнародний досвід, щоб запровадити накопичувальну пенсійну систему максимально ефективно, мінімізувавши можливі ризики. Адже пріоритетним завданням в запровадженні та функціонуванні накопичувальної системи є збереження коштів учасників, що будуть акумульовані в системі. Також передумовою впровадження накопичувальної системи повинно бути передача функцій контролю та нагляду за діяльністю суб’єктів накопичувальної пенсійної системи єдиному регулятору та посилення його інституційної спроможності з нагляду, в тому числі при інвестуванні на глобальному ринку.
На засіданні тристороннього круглого столу виступили також: старший спеціаліст з питань соціального захисту, МБП - Будапешт Кенічі Хіросе, який висвітлив основні проблеми пенсійної системи України; член Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Олександр Панченко, який висловив пропозицію щодо доповнення існуючої пенсійної системи в Україні другим рівнем та запропонував свої бачення такої системи.
Про невтішний досвід Польщі в питанні обов’язкової накопичувальної пенсійної системи розповів консультант МОП Кшиштоф Хагемайєр, який зазначив, що через п’ятнадцять років після запровадження в Польщі другого рівня пенсійної системи його перетворено на третій добровільний рівень.
Під час експертної панельної дискусії прозвучали хвилюючі питання від представників профспілок, роботодавців та фінансових установ.
Сергій Каплін також взяв участь в експертній панельній дискусії та
наголосив: «Відкладати на старість кошти треба. Не змінюючи існуючу на
теперішній час пенсійну систему, Пенсійний фонд України через деякий час може
зазнати дефолт і люди залишаться соціально незахищеними.».
Також Сергій Каплін відзначив, що дуже важливо проводити такі зустрічі з метою вироблення спільної позиції з порушеної проблематики.