11 квітня 2019 року Комітет з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення розглянув Звіт про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України у 2018 році
11 квітня 2019, 18:02
Заслухавши доповіді представників центральних органів виконавчої влади, професійних спілок, організацій роботодавців, народні депутати України – члени Комітету прийняли рішення визнати Звіт про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України у 2018 році та роботу Уряду в частині питань соціальної спрямованості, що відносяться до предмету відання Комітету, незадовільною.
Інформація до розгляду Звіту про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України у 2018 році
Розділ I «Економічне зростання»
Спрощення адміністрування податків
І. До пункту 2 Плану «Супроводження у Верховній Раді України проектів Законів України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запровадження єдиного рахунку для сплати податків і зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (реєстраційний номер 7034) та «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження єдиного рахунку для сплати податків і зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (реєстраційний номер 7035)».
Очікувані результати:
спрощення для платників податків процедури розрахунків з бюджетами;
ефективне функціонування єдиного рахунку, в тому числі за рахунок встановлення заборони на звернення стягнення та накладення арешту на кошти, які містяться на такому рахунку.
Виконано частково:
Законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо запровадження єдиного рахунку для сплати податків і зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (реєстраційний номер 7034) подано на розгляд Верховної Ради України 21 серпня 2017 року.
08 листопада 2017 року Комітет з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, який визначено головним, рекомендував Верховній Раді Україні, за результатами розгляду законопроекту у першому читання прийняти його за основу.
Законопроект про внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження єдиного рахунку для сплати податків і зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (реєстраційний номер 7035) подано на розгляд Верховної Ради України 21 серпня 2017 року.
08 листопада 2017 року Комітет з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення рекомендував Верховній Раді Україні, за результатами розгляду законопроекту у першому читання прийняти його за основу. Головним Комітетом з його опрацювання визначено Комітет з питань податкової та митної політики, який визначено головним.
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 07 лютого 2019 року № 2679-VIII законопроекти включено до порядку денного десятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання.
Сприяння продуктивній зайнятості, реформа ринку праці
ІІ. До пункту 112 Плану «Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо сприяння продуктивній зайнятості».
Очікувані результати:
приведення законодавства у сфері зайнятості населення у відповідність з міжнародними трудовими стандартами.
Не виконано:
Відповідно Плану пріоритетних дій Уряду на 2018 рік, Кабінет Міністрів України мав у червні 2018 року подати до парламенту законопроект щодо приведення законодавства у сфері зайнятості населення у відповідність з міжнародними трудовими стандартами.
На жаль, вказаний законопроект і досі не внесено на розгляд парламенту.
ІІІ. До пункту 113 Плану «Підготовка до ратифікації Конвенції № 88 Міжнародної організації праці «Про організацію служби зайнятості».
Очікувані результати:
удосконалення роботи державної служби зайнятості для досягнення і підтримання повної зайнятості населення.
Не виконано:
Відповідно Плану пріоритетних дій Уряду на 2018 рік, Кабінет Міністрів України мав у листопаді 2018 року подати до парламенту законопроект щодо удосконалення роботи державної служби зайнятості для досягнення і підтримання повної зайнятості населення.
Законопроект про ратифікацію Конвенції № 88 Міжнародної організації праці «Про організацію служби зайнятості» на розгляд парламенту не внесено.
ІV. До пункту 115 Плану «Впровадження нових підходів у систему профілювання безробітних».
Очікувані результати:
створення системи оцінки компетентностей безробітного з метою його інтеграції на ринку праці.
Виконується:
У рамках здійснення модернізації державної служби зайнятості та сприяння продуктивній зайнятості запроваджено у роботу служби зайнятості профілювання безробітних та шукачів роботи, ведення індивідуальних планів надання послуг та працевлаштування (постанова Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 року № 792; наказ Мінсоцполітики від 19 грудня 2018 року № 1910).
V. До пункту 116 Плану «Розроблення нормативно-правових актів щодо удосконалення роботи державної служби зайнятості».
Очікувані результати:
запровадження якісно нових підходів в роботі державної служби зайнятості, які забезпечать надання послуг відповідно до кращих міжнародних практик.
Не виконано:
Відповідно Плану пріоритетних дій Уряду на 2018 рік, Кабінет Міністрів України протягом 2018 року мав розробити низку нормативних актів щодо запровадження якісно нових підходів в роботі державної служби зайнятості, які забезпечать надання послуг відповідно до кращих міжнародних практик.
В той же час, Законом України «Про зайнятість населення» визначено повноваження, завдання та функції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, та його територіальних органів. Проте, жодних змін до Закону України «Про зайнятість населення» з порушеного питання не внесено.
VI. До пункту 117 Плану «Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України щодо вдосконалення умов оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери».
Очікувані результати:
запровадження тарифної системи оплати праці працівників бюджетної сфери на основі удосконаленої Єдиної тарифної сітки груп посад (професій) і коефіцієнтів з оплати праці.
Не виконано:
У звіті Уряду зазначено, що для забезпечення підвищення престижності праці, рівнів матеріального та соціального забезпечення вдосконалено оплату праці окремих працівників бюджетної сфери шляхом прийняття низки постанов: від 11 січня 2018 року № 22 та № 23; від 21 березня 2018 року № 192; від 11 квітня 2018 року № 262; від 18 квітня 2018 року № 279; від 18 квітня 2018 року № 281; від 25 квітня 2018 року № 304; від 23 травня 2018 року № 394; від 5 вересня 2018 року № 708.
Проте, Кабінетом Міністрів України так і не було прийнято постанову, якою планувалося запровадити вдосконалену тарифну систему оплати праці працівників бюджетної сфери.
Натомість продовжується практика вибірковості внесення змін з врегулювання цих питань. Внаслідок саме такого підходу урядовою постановою від 11 січня 2018 року № 22 було підвищено на 10% посадові оклади лише педагогічних працівників, оплата праці яких здійснюється за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, тоді як обіцяне аналогічне підвищення для інших категорій педагогічних та науково-педагогічних працівників так і залишилося не виконаним. Таким чином було порушено норми Закону України «Про освіту», зокрема статей 57 і 61, згідно з якими держава однаково гарантує педагогічним (незалежно від джерел фінансування) і науково-педагогічним працівникам диференціацію посадових окладів (ставок заробітної плати) відповідно до кваліфікаційних категорій, встановлення підвищених посадових окладів (ставок заробітної плати) за педагогічні звання, надбавок за почесні звання, доплат за наукові ступені та вчені звання тощо.
Слід відмітити, що Комітетом і Рахунковою палатою України неодноразово наголошувалося на необхідності системного, комплексного та на єдиних засадах упорядкування умов оплати праці усіх працівників бюджетної сфери.
VII. До пункту 119 Плану «Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо посилення ефективності політики у сфері захисту вимог працівників щодо погашення заборгованості із заробітної плати».
Очікувані результати:
забезпечення вимог працівників підприємств-банкрутів щодо погашення заборгованості із заробітної плати та інших виплат.
Не виконано:
Міністерствами, відповідальними за розробку законопроекту щодо посилення ефективності політики у сфері захисту вимог працівників щодо погашення заборгованості із заробітної плати, не забезпечено виконання даного пункту Плану – ні на розгляд Уряду, ні до Верховної Ради України такий законопроект не внесено.
Слід зауважити, що заборгованість з виплати заробітної плати є однією з найгостріших соціальних проблем країни. Станом на 01 січня 2019 року зарплатні борги сягнули позначки 2,645 млрд. грн. На жаль, темпи її накопичення свідчать про тенденцію до зростання – за минулий 2018 рік вона збільшилася на 276,7 млн. грн. або 11,7%. Як не прикро, але основна частка боргу з оплати праці припадає на економічно активні підприємства – 1 455,7 млн. грн. або 55% від загальної суми.
Разом з тим Урядом не вжито системних заходів з метою вирішення даної проблеми. У 2018 році не відбулося жодного засідання Комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат.
За таких обставин перспективи вирішення питання щодо повернення заборгованої заробітної плати працівникам підприємств, щодо яких здійснюється процедура відновлення платоспроможності боржника або визнання банкрутом, яка на початок 2019 року складала 795,5 млн. грн. або 30,1% від загальної суми боргу, виглядають вкрай песимістично.
VIIІ. До пункту 121 Плану «Здійснення заходів з метою проведення колективних переговорів з укладення Генеральної угоди на новий строк».
Очікувані результати:
узгодження інтересів сторін соціального діалогу.
Виконується:
З метою підготовки проекту нової Генеральної угоди відбулось 8 засідань Спільної робочої комісії Сторін і 35 засідань тристоронніх робочих груп.
Мінсоцполітики на виконання рішення Спільної робочої комісії Сторін від 14 лютого 2019 року надіслало до Кабінету Міністрів України проект Генеральної угоди на новий строк для здійснення експертизи на відповідність вимогам чинного законодавства та загальним нормам правопису (лист від 28 лютого 2019 року № 4210/0/2-19/53).
Результати проведеної експертизи заплановано обговорити в ході наступного засідання Спільної робочої комісії, за підсумками якого проект Генеральної угоди буде направлено Сторонам з метою прийняття рішення стосовно її підписання.
ІX. До пункту 122 Плану «Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту Закону України «Про колективні угоди та договори».
Очікувані результати:
забезпечення реалізації прав працівників та врегулювання трудових відносин відповідно до законодавства ЄС.
Не виконано:
Відповідно Плану пріоритетних дій Уряду на 2018 рік, Кабінет Міністрів України мав у липні 2018 року подати до парламенту законопроект про колективні угоди та договори.
Законопроект про колективні угоди та договори на розгляд парламенту не внесено.
X. До пункту 123 Плану «Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту розпорядження Кабінету Міністрів України про схвалення Концепції реформування системи управління охороною праці та плану заходів з її реалізації».
Очікувані результати:
забезпечення гідних та безпечних умов праці.
Виконано:
12 грудня 2018 року Уряд схвалив Концепцію реформування системи управління охороною праці в Україні та затвердження плану заходів щодо її реалізації (Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 грудня 2018 року № 989-р).
Зазначене рішення ухвалене з метою створення національної системи запобігання виробничим ризикам для забезпечення ефективної реалізації права працівників на безпечні та здорові умови праці.
Реалізація Концепції забезпечить створення механізму формування та функціонування національної системи запобігання виробничим ризикам і заохочення до створення безпечних і здорових умов праці, яка ґрунтується на принципах усунення небезпек, оцінювання, контролю та управління ризиками, а також імплементацію в національне законодавство норм Директиви Ради №89/391/ЄЕС від 12 червня 1989 року про впровадження заходів для заохочення вдосконалень у сфері безпеки та охорони здоров’я працівників під час роботи.
Проект розпорядження розроблено Міністерством соціальної політики України на виконання статті 424 Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом.
Забезпечення енергоефективності та енергозбереження
XІ. До пункту 175 Плану «Розроблення проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку визначення розміру економії видатків на фінансування житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг з тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот».
Очікувані результати:
досягнення обсягу коштів, спрямованих на поповнення статутного капіталу Фонду за рахунок зекономлених видатків на субсидії в обсязі 1,6 млрд. грн. до 2021 року для подальшого їх спрямування на стимулювання енергоефективних заходів.
Виконано:
Закладено основи для подальшого повноцінного запуску роботи Фонду енергоефективності. 24 липня 2018 року Фонд енергоефективності зареєстровано як юридичну особу та відкрито рахунки у Казначействі. Сформовано повноважний склад Наглядової ради Фонду, який у грудні розпочав свою роботу, призначено виконуючого обов’язки директора Фонду.
Уряд, зокрема, затвердив порядок визначення розміру економії бюджетних видатків на житлові субсидії, яка виникає в результаті реалізації заходів Фонду енергоефективності (постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 року № 1170).
Статутний капітал Фонду енергоефективності у 2018 році наповнено у розмірі 1,5 млрд. грн. Законом України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» передбачено фінансування функціонування Фонду енергоефективності в обсязі 1,6 млрд. грн.
Здійснювалися заходи щодо підвищення енергоефективності, забезпечення економного використання енергетичних ресурсів населенням.
Досягнуто економію газу у розмірі 273,07 млн. куб. метрів на рік, з них за 2018 рік досягнуто економію у 88,17 млн. куб. метрів газу на рік. У 2018 році видано 22,5 тис. кредитів на загальну суму 1,1 млрд. грн.
Запроваджено місцеві програми відшкодування частини відсоткової ставки або суми за «теплими» кредитами для населення (фізичних осіб та об’єднань співвласників багатоквартирних будинків). Реалізується 171 місцева програма (19 обласних, 65 районних, 73 міських, 7 в об’єднаних територіальних громадах, 7 сільських), що на 10 відсотків більше ніж у 2017 році. На реалізацію зазначених програм у 2018 році місцевими бюджетами виділено близько 166 млн. грн., що на 30 відсотків більше ніж у 2017 році.
Розділ II «Ефективне врядування»
Реформування системи державного управління
XII. До пункту 224 Плану «Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про державну службу» щодо удосконалення оплати праці державних службовців».
Очікувані результати:
встановлення конкурентоспроможного рівня оплати праці державних службовців.
Не виконано:
На розгляд Кабінету Міністрів України не внесено проект закону щодо удосконалення оплати праці державних службовців.
Разом з тим слід відмітити, що з 01 січня 2019 року набрали чинності положення Закону України «Про державну службу», якими встановлено обмеження як розміру премій державних службовців, так і обсягу фонду преміювання державного органу.
При цьому мінімальний розмір посадового окладу групи 9 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення, мав би бути встановлений на рівні не менше двох прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 01 січня 2019 року. Проте, саме за пропозицією Кабінету Міністрів України у Законі України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» передбачено норму, за якою «заморожено» розмір прожиткового мінімуму для визначення зарплати працівників державних органів на рівні 01 січня 2018 року.
Таким чином, найнижчий посадовий оклад спеціалістів державних органів становить всього 3524 грн., що значно менше мінімальної заробітної плати, та навіть доплата до її рівня не забезпечує державному службовцю винагороди вищої за просту некваліфіковану працю технічних працівників з прибирання службових приміщень. При цьому навантаження та відповідальність, наприклад, спеціалістів управлінь соціального захисту населення, пенсійного забезпечення є неспівмірними, особливо в умовах впровадження глобальних реформ та систематичних змін законодавства.
Відтак, говорити про встановлення конкурентоспроможного рівня оплати праці державних службовців на сьогодні зарано.
Розділ III «Розвиток людського капіталу»
Створення справедливої системи пенсійного страхування
XIII. До пункту 409 Плану «Забезпечення перерахунку пенсій особам, звільненим з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб згідно з удосконаленим порядком».
Очікувані результати:
збільшення розміру пенсій.
Виконано:
Починаючи з 01 березня 2018 рок Уряд змінив порядок нарахування грошового забезпечення військовослужбовцям. Збільшено у структурі грошового забезпечення частку основних його видів (посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років) до 60 відсотків та зменшено частку додаткових видів у структурі грошового забезпечення з 85 відсотків до 40 відсотків. Крім того, ліквідовано диспропорцію в розмірах грошового забезпечення в різних силових структурах і надано правові підстави для перерахунку пенсій колишнім військовослужбовцям.
З січня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» від 21 лютого 2018 року № 103 здійснено перерахунок пенсій для понад 540 тис. військовослужбовців та колишніх працівників міліції (середній розмір підвищення становив 1476 грн.).
Військовослужбовцям та деяким іншим особам виплата перерахованих пенсій проводиться поетапно:
починаючи з 01 січня 2018 року виплачено 50 відсотків,
з 01 січня 2019 р. по 31 грудня 2019 р. - 75 відсотків;
з 01 січня 2020 року - 100 відсотків суми підвищення пенсії;
Довідково: у 2018 році середній розмір підвищення пенсії військовослужбовцям становив 1476 грн., у 2019 році – 761,01 грн.
Колишнім працівникам міліції перерахунок пенсій проводиться з урахуванням грошового забезпечення, визначеного для посад поліцейських за січень 2016 року (розмір пенсії колишні працівники міліції отримали з 01 січня 2018 року).
Сума перерахованих пенсій для виплати за період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2017 року виплачуватиметься:
з 01 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - щомісяця окремою сумою у розмірі 50 відсотків різниці між місячним розміром підвищеної пенсії та місячним розміром отриманої за період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2017 року;
з 01 січня 2020 року — щомісяця окремою сумою у розмірі 100 відсотків цієї різниці.
Застереження:
Разом з тим, запропонований Урядовою постановою № 103 перерахунок пенсій має одноразовий характер і не може системно вирішити проблему осучаснення розмірів військових пенсій, призначених у минулі роки.
Проведений перерахунок лише частково вирішив питання осучаснення розмірів військових пенсій, обумовив виникнення низки проблем, які наразі викликають невдоволення осіб, які звільнені з військової служби, та деяких інших категорій осіб, зокрема, диспропорцію у термінах виплат перерахованих пенсій.
Так, для військових пенсіонерів визначений період поетапного перерахунку з 01 січня 2018 року по 01 січня 2020 року. При цьому виплата недоплачених сум пенсій за попередній період для військових пенсіонерів не передбачається, тоді як для пенсіонерів органів внутрішніх справ передбачена доплата суми перерахованих пенсій за період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2017 року.
Слід також врахувати, що перерахунок пенсій з 01 січня 2018 року для військовослужбовців буде проводитись з урахуванням лише трьох складових грошового забезпечення, визначеного на 01 березня 2018 року – окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років. Запропонована норма не передбачає включення у розрахунок пенсій інших складових грошового забезпечення, що враховують специфіку та напрями діяльності військових формувань, їх органів та підрозділів, конкретні досягнення військовослужбовців у службовій діяльності, а також певні обмеження, пов’язані з допуском та доступом до державної таємниці.
Пенсії, призначені після 01 березня 2018 року, обчислюються з урахуванням всіх видів грошового забезпечення. У зв’язку з цим виникає диспропорція в розмірах пенсій залежно від часу звільнення військовослужбовців.
XIV. До пункту 410 Плану «Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту про запровадження професійних пенсійних програм для працівників, які зайняті на виробництвах, роботах, посадах, визначених у списках № 1 та 2».
Очікувані результати:
запровадження професійної пенсійної системи накопичувального пенсійного забезпечення.
Не виконано:
Протягом шести місяців з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 03 жовтня 2017 року № 2148-VIII, Уряд на виконання норми підпункту 4 пункту 9 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону, мав внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо запровадження професійної пенсійної системи, але лише надсилав в жовтні 2018 року цей законопроект на попереднє погодження до Комітету для висловлення ним своєї позиції та бачення щодо його проблематики та змісту.
В рамках цієї системи мало бути вирішеним питання зміни порядку покриття підприємствами фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
Застереження:
Під час попереднього розгляду проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо накопичувальної професійної пенсійної програми» Комітет щодо запропонованих пропозицій висловив ряд зауважень, зокрема, щодо:
невизначеності механізму розрахунку розміру професійної пенсійної виплати за накопичувальною професійною пенсійною програмою, а отже вона буде визначатися підзаконними нормативними актами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, що є порушенням вимог статті 5 цього Закону;
відсутності гарантій встановлення мінімального розміру професійної пенсійної виплати;
доцільності поширення професійних пенсійних програм лише на дострокові пенсії, що виплачуються залежно від шкідливості і важкості умов праці, втрати професійної працездатності до настання віку, що дає право на пенсію за віком;
тимчасового перерахування страхових внесків накопичувальних професійних пенсійних програм до недержавних пенсійних фондів, які не отримали ліцензію на надання послуг у накопичувальній системі пенсійного страхування. При цьому, законопроект не обмежує термін протягом якого недержавні пенсійні фонди без ліцензії можуть здійснювати діяльність у сфері професійного пенсійного страхування;
позбавлення учасника накопичувальної професійної програми, у разі визнання його особою з інвалідністю ІІІ групи, на використання накопичених коштів для отримання одноразової виплати або (за його вибором) на отримання професійної пенсійної виплати до досягнення ним пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону;
створення другого рівня системи пенсійного забезпечення призведе до потрійного навантаження на учасників професійних пенсійних програм (роботодавців та застрахованих осіб) – платників єдиного внеску, оскільки вони сплачуватимуть внески до солідарної системи, а також до загальнообов’язкової державної накопичувальної системи та до професійних пенсійних програм тощо.
XV. До пункту 411 Плану «Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України щодо затвердження порядку збільшення щорічного перерахунку пенсій у зв’язку із зростанням середньої заробітної плати».
Очікувані результати:
забезпечення щорічної індексації пенсій.
Виконано:
Відповідно до Звіту Уряду удосконалення чинної солідарної системи пенсійного забезпечення було одним з ключових пріоритетів у 2018 році. Завдяки проведеним заходам протягом 2018 року значно (на 35,6 відсотка) підвищено розмір середньої пенсії, що дозволило зробити зростання пенсій загалом за період 2016—2018 років вищим за темпи інфляції.
Зокрема, проведено перерахунки пенсій:
з 01 січня 2018 року - для осіб, які досягли віку 65 років, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі 40 відсотків мінімальної заробітної плати, визначеної законом про Державний бюджет України на відповідний рік (1669,20 грн.);
з 01 квітня 2018 року - для 2,7 млн. пенсіонерів, які продовжують працювати, з урахуванням страхового стажу та заробітної плати, набутих після призначення (попереднього перерахунку) пенсії;
з 01 грудня 2018 року - з урахуванням нового розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, що становить 1497 грн.
Станом на 01 січня 2019 року мінімальний розмір пенсії за віком, за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу, становить 1497 грн., максимальний розмір пенсії – 14970 грн., середній розмір пенсії – 2645,66 грн.
Протягом 2018 року призначено 352,9 тис. нових пенсій, перераховано 359,70 тис. пенсій.
Станом на січень 2019 року змінився розподіл чисельності пенсіонерів залежно від середнього розміру їх пенсійної виплати, зокрема кількість пенсіонерів, розмір пенсії яких становить до 1500 грн., зменшилася на 0,5 млн. осіб (порівняно з січнем 2018 року) і становить 2,18 млн. осіб.
Зросла чисельність пенсіонерів, які отримують більші виплати:
- від 1500 грн. до 4000 грн. - 7,8 млн. осіб;
- від 4000 грн. до 5000 грн. - 574,10 тис. осіб;
- від 5000 грн. - 942,70 тис. осіб.
З метою забезпечення проведення автоматичної
індексації пенсій, передбаченої завданнями
пенсійної реформи, Кабінет Міністрів України
постановою «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році»
від 20 лютого 2019 року № 124 затвердив Порядок проведення перерахунку пенсій
відповідно до частини
другої статті 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне
пенсійне страхування».
Відповідно до цієї постанови з 01 березня 2019 року вперше проводиться автоматична «індексація» пенсій на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам зростання рівня споживчих цін та 50 відсоткам зростання середньої зарплати в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2018 рік. При проведенні індексації на 17 % підвищується показник середньої заробітної плати, який враховується для обчислення пенсії.
Якщо після перерахунку пенсії з 01 березня 2019 року загальний розмір пенсії збільшився від 0,01 грн. до 100,00 грн. встановлюється доплата таким чином, щоб загальна сума підвищення не була меншою за 100 грн.
За даними Міністерства соціальної політики України середній розмір підвищення складе 255 грн.
Разом з тим слід звернути увагу на аналіз підвищення рівня пенсій, проведений Офісом з фінансового та економічного аналізу у Верховній Раді України (ОФЕА). В результаті аналізу було виявлено, що незважаючи на загальне підвищення пенсій у 2018 році та середню пенсійну виплату на рівні 2645 грн., близько 55 % пенсіонерів отримують пенсію на рівні менше середньої.
Середній рівень приросту пенсійної виплати за 4 квартали 2018 року становить 1,6 %. В цілому, простежується позитивна тенденція скорочення частки пенсіонерів, які отримують пенсію нижче середнього рівня, а саме на 4,7 в.п. впродовж 2018 року.
В середньому 18 % населення отримували пенсію від 1401 до 1500 грн., що більш ніж на 1000 грн. нижче середньої пенсії, заявленої в звіті Уряду.
Застереження:
Згідно із Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування підвищення пенсії з 01 березня 2019 року отримають не всі пенсіонери. Зокрема, одна з найбільш незахищених категорій – ті пенсіонери, у яких основний розмір пенсії після її підвищення на 17 відсотків буде менше ніж мінімальний розмір пенсії за віком (на сьогодні 1497 грн.).
XVI. До пункту 412 Плану «Проведення моніторингу запровадження нових підходів до забезпечення застрахованих осіб санаторно-курортним лікуванням та послугами з медичної реабілітації за рахунок коштів Фонду соціального страхування».
Очікувані результати:
впровадження механізму “гроші ходять за людиною” під час отримання медичної реабілітації застрахованими особами за соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності.
Виконано:
У травні 2017 року набув чинності Порядок відшкодування витрат за надані послуги санаторно-курортним закладам за вибором потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, затверджений постановою правління Фонду соціального страхування України від 24 травня 2017 року № 33.
За оперативними даними Фонду, у 2018 році робочими органами виконавчої дирекції Фонду забезпечено санаторно-курортним лікуванням 10 763 потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві або профзахворювання, що на 39% більше, ніж у 2017 році.
Постановою правління Фонду від 13 липня 2017 року № 39 затверджено Порядок відшкодування витрат за надані соціальні послуги з лікування застрахованих осіб та членів їх сімей після перенесених захворювань і травм у реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, який погоджено Міністерством охорони здоров’я України 23 серпня 2017 року № 3.14-19/1146-17/22760.
З дня набуття чинності цього Порядку, з 01 січня 2018 року, для проведення реабілітаційного лікування застрахована особа самостійно може обирати санаторно-курортний заклад.
За результатами моніторингу, за оперативними
даними Фонду, у 2018 році
робочими органами виконавчої дирекції Фонду забезпечено лікуванням
33 тисячі застрахованих осіб і членів їх сімей в реабілітаційних
відділеннях санаторно-курортних закладів, що на 24 % більше, ніж у 2017 році.
У 2018 році здійснювали реабілітаційне лікування застрахованих осіб 55 санаторно-курортних закладів, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та мають реабілітаційні відділення, оснащені необхідним обладнанням і забезпечені медичним персоналом відповідної фахової підготовки (освіти).
XVII. До пункту 413 Плану «Здійснення перерахунку з 1 березня 2018 року щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві».
Очікувані результати:
зростання розмірів страхових виплат.
Виконано частково:
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про перерахування розміру страхових виплат потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, та членам їх сімей» від 27 грудня 2017 року № 1053, якою зокрема, встановлено коефіцієнт перерахування страхових виплат з 01 березня 2018 року у розмірі 1,2.
В той же час, за оперативними даними Державної служби статистики України зростання середньої заробітної плати у 2017 році порівняно з 2016 роком складає: реальної – 18,9%; номінальної – 35,5%.
Забезпечення ефективної державної соціальної підтримки населення
XVIII. До пункту 415 Плану «Забезпечення здійснення державного контролю у сфері соціальної підтримки».
Очікувані результати:
удосконалення системи контролю під час надання соціальної підтримки.
Виконано частково:
З метою законодавчого врегулювання основних правових та організаційних засад здійснення верифікації державних виплат в Україні, що сприятиме розбудові справедливої системи соціального забезпечення в Україні, підвищенню адресності державних виплат та оптимізації бюджетних видатків, Кабінетом Міністрів України на розгляд Верховної Ради України подано проект Закону України «Про верифікацію та моніторинг державних виплат» (реєстр № 9511 від 30 січня 2019 року).
Застереження:
За результатами аналізу поданого законопроекту за реєстр. № 9511 необхідно зазначити, що він потребує доопрацювання в частині, зокрема:
врегулювання питання визначення термінів поновлення пенсійних виплат і допомог, у разі їх призупинення при здійсненні верифікації інформації, яка впливає на визначення права на їх отримання, а також можливості продовження термінів призначення таких виплат;
визначення на законодавчому рівні чіткої та прозорої процедури перевірки достовірності інформації, поданої фізичними особами для нарахування та отримання соціальних виплат, зокрема:
- мету та підстави здійснення перевірки,
- категорії суб’єктів персональних даних, подана якими інформація підлягатиме перевірці,
- склад персональних даних, доступ до яких матиме Міністерство фінансів України в рамках проведення верифікації,
- строки та умови зберігання персональних даних, зібраних в рамках верифікації та моніторингу;
уточнення, які саме відомості з Єдиного державного демографічного реєстру використовуються для здійснення верифікації та моніторингу державних виплат, оскільки їх здійснення не потребує всієї інформації про особу, наявної в реєстрі.
Залишаються також відкритими окремі питання верифікації та валідації даних:
наявність некоректних даних в державних реєстрах або їх відсутність;
необхідність інформаційного обміну конкретними наборами актуальних даних, що мають оновлюватися між розпорядниками первинних даних;
побудова комплексних систем захисту інформації державних ресурсів та необхідність погодження отримання інформації з міністерствами та відомствами, в яких пенсіонер проходив службу щодо одержувачів пенсійних виплат відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» тощо.
XIX. До пункту 417 Плану «Уніфікація механізму житлових субсидій».
Очікувані результати:
створення ефективної системи надання житлових субсидій.
Частково виконано:
Урядом здійснено заходи щодо уніфікації механізму надання житлових субсидій:
забезпечено соціальною підтримкою всі категорії громадян, які її потребують в умовах підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги (постанова Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 року № 329);
запроваджено механізм надання житлових субсидій населенню у грошовій формі на рівні надавачів послуг, зокрема скасовано клірингові (безготівкові розрахунки), що дасть змогу реалізувати реформу енергетичного сектору в частині стимулювання економного споживання житлово-комунальних послуг громадянами, які отримують житлову субсидію (постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 року № 1176 «Деякі питання надання житлових субсидій населенню у грошовій формі»).
Застереження:
Стурбованість щодо спроможності населення оплачувати житлово-комунальні послуги та зменшення кількості домогосподарств, які мають право на житлові субсидії висловлює СПО об’єднань профспілок. Так, профспілки наголошують, що у 2018 році продовжувалась практика шокуючого підвищення цін на енергоресурси, зокрема, постановою Уряду від 19 жовтня 2018 року № 867 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу» з 01 листопада 2018 року була збільшена ціна на природний газ на 23,5%. Як наслідок, НКРЕКП та органи місцевого самоврядування вимушені були підвищити тарифи на комунальні послуги. За даними Держстату в середньому за рік зросли тарифи: на водопостачання – на 19,9%, водовідведення – на 21,2%, утримання будинків і прибудинкових територій – на 23,7 %, централізоване теплопостачання на 16-89%. У січні 2019 року зростання цін на вказані житлово-комунальні послуги продовжилося.
За даними Держстату, у грудні 2018 року 4,7 млн. українських домогосподарств або майже третина (31,3%) їх загальної кількості були фінансово неспроможні самостійно оплатити житлово-комунальні послуги або ж придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та були змушені оформити отримання відповідного виду субсидій.
Однак видатки з Державного бюджету на 2019 рік на житлові субсидії для населення було скорочено у порівнянні з 2018 роком на понад 20%.
За даними Уряду кількість домогосподарств, які отримували субсидію на оплату житлово-комунальних послуг у грудні 2018 року – 3916,8 тис. (у грудні 2017 року – 6920,7 тис.).
Слід також звернути увагу на наявність проблеми не призначення житлової субсидії людині у разі не надання нею номера мобільного телефону , на який їй направлятимуться смс-повідомлення про призначення житлової субсидії. Така політика Уряду в цьому питанні є допустимою, адже з низки об’єктивних причин мобільного телефону у громадянина може не бути (відсутність коштів на придбання, невміння або неможливість користуватись ним тощо).
XX. До пункту 418 Плану «Запровадження механізму надання пільг у грошовій формі».
Очікувані результати:
запровадження надання пільг у грошовій формі.
Частково виконано:
З метою запровадження механізму надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах Урядом прийнято постанови Кабінету Міністрів від 14 березня 2018 року № 196 «Про встановлення державних соціальних нормативів у сфері транспортного обслуговування» та № 197 «Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах».
Застереження:
Порядок оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування у готівковій формі, затверджений вищезазначеними постановами, передбачає надання пільг лише у разі прийняття такого рішення органами місцевого самоврядування.
Крім того, Законом України «Про автомобільний транспорт» від 05 квітня 2001 року № 2344-III зі змінами на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо» від 17 січня 2017 року № 1812-VIII» передбачено впровадженням автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті, в тому числі і для пільгових категорій населення, у формі електронного квитка, теж у разі згоди органів місцевого самоврядування і контроль за виконанням цієї умови покладається на органи місцевої влади.
Таким чином, механізм надання пільг у готівковій формі не передбачає можливості здійснення ефективного контролю на транспорті за використанням коштів, виділених на пільгове перевезення, та визначення пасажиропотоку для обрахування вартості квитків.
Слід також зазначити, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 грудня 2018 року № 826/6434/18 зазначені постанови визнано протиправними та нечинними, як такі, що обмежують права громадян певних категорій на доступ до пільг на транспортні послуги, встановлених законодавством. Наразі, відкрито апеляційне впровадження, розгляд призначено у відкритому судовому засіданні на 12 березня 2019 року.