Звіт про роботу Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів за 100 днів роботи Верховної Ради України ІХ скликання

12 грудня 2019, 17:09

 

Звіт про роботу

Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів 

за 100 днів роботи

Верховної Ради України ІХ скликання

 

 

Відповідно до Закону України «Про комітети Верховної Ради України» діяльність членів Комітету за період першої та другої сесії Верховної Ради України ІХ скликання  була спрямована на здійснення законопроектної роботи, підготовки і попереднього розгляду питань, віднесених до повноважень Верховної Ради України, виконання організаційної та контрольної функцій.

 

Основна робота Комітету була зосереджена на здійсненні законопроектної функції, зокрема щодо попереднього розгляду та підготовки висновків і пропозицій до законопроектів, які відносяться до предмету відання Комітету. При цьому, з метою прийняття членами Комітету об’єктивних рішень широко практикувалися звернення до державних органів, наукових установ та громадських об’єднань, об’єднань організацій роботодавців і профспілок для отримання зауважень і пропозицій стосовно законопроектів, а також залучення їх представників до участі в засіданнях Комітету.

Для опрацювання законопроектів до другого читання створювались робочі групи, до складу яких включались не тільки народні депутати України, а й представники державних органів, об’єднань профспілок і об’єднань організацій роботодавців, громадських об’єднань, фахівці науково-дослідних інститутів, експерти.

Законотворча діяльність Комітету була спрямована на урегулювання правового статусу та  встановлення соціальних гарантій для учасників добровольчих збройних формувань, підвищення рівня соціального захисту осіб з інвалідністю, вдосконалення пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, здійснення державного нагляду та контролю за дотриманням трудового законодавства тощо.  

 

Протягом звітного періоду членами Комітету та працівниками його секретаріату було здійснено роботу з підготовки і проведення 20 засідань Комітету. Зокрема, розглянуто та прийнято рішення по 125 законопроектах, з них 82 проекти, з опрацювання яких Комітет визначено головним.  

 

При цьому протягом другої сесії Верховною Радою України прийнято 3 Закони України та 1 Постанова Верховної Ради України, підготовлені Комітетом для розгляду:

 

1. Закон України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання статусу та соціальних гарантій окремим особам із числа учасників антитерористичної операції (поданий народними депутатами України Тищенком М., Василенко Л., Третьяковою Г. та іншими народними депутатами, реєстр.№ 2045-1).

4 грудня 2019 року парламент підтримав цей Закон в другому читанні та в цілому 329 голосами.   Закон готується на підпис Президенту України.

Метою цього Закону є урегулювання правового статусу та  встановлення соціальних гарантій для всіх учасників добровольчих збройних формувань в Україні на основі принципів соціальної та історичної справедливості.

Законом визначено механізм прийняття рішення про надання статусу учасника бойових дій таким особам та встановлюються відповідні підстави.

Крім того,  на добровольців та членів їх сімей поширено відповідні державні соціальні пільги та гарантії.

Під час підготовки законопроекту до другого читання  у Комітеті було відбулося два засідання робочої групи за участі представників добровольчих формувань та центральних органів виконавчої влади з тим, щоб  максимально виважено опрацювати всі пропозиції та зауваження й віднайти спільне рішення.

 

2. Закон України Закону України «Про верифікацію та моніторинг державних виплат» (поданий народним депутатом України Гетманцевим Д.О., реєстр. № 1231).

Закон прийнято Верховною Радою України 17 жовтня 2019 року.

Закон передбачає запровадити верифікацію державних виплат - пенсій, допомог, пільг, субсидій, стипендій, інших виплат, що здійснюються за рахунок коштів державного, місцевих бюджетів, фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування.

Верифікація державних виплат визначається, як комплекс заходів із збору та перевірки достовірності інформації для призначення, нарахування та/або здійснення державних виплат.

Верифікація державних виплат здійснюватиметься в інформаційно-аналітичній платформі (автоматизованій системі накопичення, обробки, аналізу інформації, отриманої від суб’єктів надання інформації) шляхом застосування комплексу заходів із збору, проведення аналізу та порівняння параметрів інформації, а також виявлення невідповідності даних у автоматизованих інформаційних системах, реєстрах, базах даних.

В рамках підготовки законопроекту до другого читання проведено два засідання робочої групи.

 

Президент України 07 листопада 2019 року повернув до Верховної Ради України Закон України «Про верифікацію та моніторинг державних виплат» для повторного розгляду, зазначивши, що Закон не може бути підписаний, у зв’язку з тим, що запропоновані зміни до абзацу другого частини третьої статті 32 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та абзацу другого частини сьомої статті 11 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань», викладено без урахування змін, внесених до названих законів України згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективності інституційного механізму запобігання корупції» від 2 жовтня 2019 року № 140-ІХ, який набрав чинності 18 жовтня 2019 року.

03 грудня 2019 року повторно прийнято з пропозиціями Президента.

 

3. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо формування державної політики у сфері праці, трудових відносин, зайнятості населення та трудової міграції» (проект подано Кабінетом міністрів України, реєстр.№ 2168).

Цей Закон схвалено парламентом 5 грудня 2019 року в другому читанні та в цілому і направлено на підпис Президенту України.

Законом передбачено передача окремих повноважень від Міністерства соціальної політики України до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.

Зміни викликані перерозподілом в Уряді повноважень, що стосуються державної політики у сфері праці та зайнятості населення.

 

4. Постанова Верховної Ради України «Про проведення парламентських слухань на тему: «Проблеми формування прожиткового мінімуму в Україні» № 150-ІХ від 3 жовтня 2019 року (проект подано народними депутатами - членами Комітету, реєстр № 2167).

Комітетом вже здійснено ряд заходів з підготовки до проведення 18 грудня 2019 року вказаних слухань, зокрема:

         - підготовлено проект розпорядження Голови Верховної Ради України «Про забезпечення проведення 18 грудня 2019 року парламентських слухань № 366 від 23 жовтня 2019 року та відповідний План заходів;

         - створено робочу групу з підготовки проекту рекомендацій парламентських слухань на тему: «Проблеми формування прожиткового мінімуму в Україні» та списку осіб, які виступатимуть на парламентських слуханнях;

         - проведено перше засідання вказаної робочої групи, на якому опрацьовано і погоджено проект рекомендацій парламентських слухань та затверджено список осіб, які виступатимуть на слуханнях, в порядку їх черговості.

         Проектом рекомендацій парламентських слухань передбачається, зокрема, рекомендувати Кабінету Міністрів України:

         - створити Міжвідомчу робочу групу (з обов’язковим представництвом сторін соціального діалогу, громадськості та науковців) щодо розробки вдосконаленої методології визначення прожиткового мінімуму з урахуванням міжнародних стандартів та досвіду розвинених країн з подальшим внесенням відповідного законопроекту на розгляд Верховної Ради України;

         - здійснити заходи щодо наближення у 2020 році розміру прожиткового мінімуму до його реальної величини з урахуванням оновлених наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг;

         - забезпечити розробку та подання до Верховної Ради України проекту закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо затвердження нового розміру прожиткового мінімуму з відповідним коригуванням усіх соціальних видатків та законопроектів щодо вилучення із законодавчих актів України показника «рівень забезпечення прожиткового мінімуму» як такого, що не відповідає Конституції України.

         Проведення вказаних парламентських слухань дозволить всебічно обговорити проблемні питання формування прожиткового мінімуму, напрацювати обґрунтовані рекомендації з метою визначення чітких завдань щодо проведення в Україні державної соціальної політики, спрямованої на забезпечення конституційного права громадян на достатній життєвий рівень.

        

Очікує розгляду у сесійній залі Верховної Ради України підготовлений до розгляду у другому читанні проект Закону України про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо усунення норм, які порушують права та законні інтереси роботодавців України (поданий народним депутатом України Гетманцевим Д., реєстр. № 1233). 28 жовтня 2019 року Комітет на своєму засіданні розглянув вказаний законопроект підготовлений до другого читання та рекомендував парламенту прийняти законопроект у другому читанні та в цілому, як Закон.

Законопроектом пропонується внести зміни до статті 265 Кодексу законів про працю України, якими на законодавчому рівні закріплюється новий механізм застосування штрафних санкцій ? якщо роботодавець порушив законодавство вперше до нього застосовується письмове попередження.

 

 

Зараз Комітет зосередив свої зусилля на підготовці та доопрацюванні до другого читання низки прийнятих Верховною Радою України в першому читанні за основу проектів законів України, а саме:

- про внесення змін до статті 3 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» щодо підвищення особам з інвалідністю з дитинства надбавки на догляд (реєстр. № 2031);

- про внесення змін до статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (щодо забезпечення прав військовослужбовців Військово-морських сил та Повітряних сил Збройних Сил України на отримання статусу учасника бойових дій) (реєстр.№ 1197);

 - про внесення зміни до статті 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" щодо посилення соціального захисту окремих категорій осіб з інвалідністю внаслідок війни (реєстр.№ 1198);

- про внесення змін до деяких законів України щодо стабілізації функціонування системи загальнообов'язкового державного соціального страхування (поданий народними депутатами України Третьяковою Г.М., Струневичем В.О. та іншими, реєстр. № 2275);

- про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо провадження господарської діяльності з посередництва у працевлаштуванні за кордоном (реєстр. № 0957);

-  щодо запобігання надмірному тиску на суб’єктів господарювання заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення (реєстр. № 0958);

- про внесення змін до Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» щодо розвитку власної справи фізичною особою-підприємцем з інвалідністю, отриманою внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції (реєстр. № 0960);

про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення вимог законів України, спрямованих на створення безперешкодного доступу для осіб з інвалідністю до будівель і споруд (реєстр. № 0961).

 

12 листопада п.р. Верховна Рада України підтримала рішення Комітету і  повернула автору на доопрацювання проект Закону про внесення змін до Кодексу законів про працю України (щодо забезпечення прав працівників на особисте та сімейне життя) (поданий народним депутатом України Шпеновим Д., реєстр. № 1148).

 

Комітет на своєму засіданні розглянув та рекомендував включити до порядку денного другої сесії проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо соціального захисту учасників ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи» (поданий народними депутатами України Третьяковою Г.М., В.О.Струневичем та іншими народними депутатами України, реєстр. № 2277).

Законопроектом пропонується не обкладати митними платежами транспортні засоби (з моменту випуску яких минуло не більше 7 років), що ввозяться (пересилаються) на митну територію України особами з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, віднесених до I та II категорій.

Отже особі дається право вибору: або на безоплатне користування всіма видами міського та приміського транспорту на території України, або на ввезення на митну територію України транспортного засобу зі звільненням від оподаткування митними платежами. Також, в залежності від виду порушення власником транспортного засобу, встановлюється адміністративна відповідальність від письмового попередження до накладення штрафу в розмірі п’ятсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 

Крім того, Комітет  розглянув на своїх засіданнях та надав свої експертні висновки іншим комітетам Верховної Ради до 43 законопроектів.

 

Серед них і проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» щодо відновлення дії попередніх редакцій норм зазначеного Закону (реєстр. № 2141), поданий народними депутатами України – членами Комітету Третьяковою Г.М., Тимошенко Ю.В., Цимбалюком М.М. та іншими.

Законопроект передбачає:

-  підвищення максимального розміру пенсії за вислугу років з 70 до 90 відсотків відповідних сум грошового забезпечення;

- визначення умов перерахунку пенсій для військовослужбовців та осіб, на яких поширюється чинність цього Закону, відповідно до яких усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв’язку з підвищенням розміру грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців або у зв’язку із введенням нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення.

Комітет на своєму засіданні 30 жовтня 2019 року прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України зазначені законопроект за реєстр.                       2141 за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу.

Зазначене рішення надіслано до Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, який визначено головним Комітетом із розгляду і опрацювання законопроекту.

 

 

При здійсненні контрольної функції за вказаний період Комітетом здійснено робочі поїздки в Харківську та Донецьку область, проведено слухання в Комітеті, засідання «круглого столу», наради та заслухано на засіданнях низку соціально важливих питань:

18 вересня 2019 року Комітет заслухав в порядку контролю питання «Щодо стану заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».

За результатами заходу створено робочу групу за участю народних депутатів України – членів Комітету, представників заінтересованих центральних органів виконавчої влади, всеукраїнських об’єднань профспілок та організацій роботодавців з напрацювання пропозицій щодо врегулювання проблем, пов’язаних із заборгованістю зі сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування;

1 жовтня 2019 рокуслухання у Комітеті на тему: «Соціальний захист людей похилого віку»

Учасники слухань обговорили проблеми з реалізацією конституційних прав людей похилого віку на соціальний захист, зокрема, права на пенсійне забезпечення, житлово-комунальні пільги та субсидії, соціальну та медичну допомогу. Зокрема, наголошувалось, що соціальний захист людей похилого віку - невід'ємна складова політики держави, відповідальної за добробут, розвиток і безпеку своїх громадян.

За результатами проведених слухань Комітет розробив та схвалив Рекомендації, в яких враховані та систематизовані пропозиції народних депутатів України, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, громадських організацій;

 

16 жовтня 2019 року проведено робочу нараду з представниками центральних органів виконавчої влади, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, органів місцевої влади, об’єднань профспілок та організацій роботодавців, засобів масової інформації з метою обговорення проблеми заборгованості з виплати заробітної плати. Зокрема, учасниками наради висловлено своє бачення ситуації з оплатою праці в різних галузях економіки країни, а також основних причин виникнення і накопичення критичного обсягу зарплатних боргів;

 

30 жовтня 2019 року – «круглий стіл» на тему: «Осучаснення законодавчого регулювання трудових відносин», на якому обговорено базові концепції, а також окремі аспекти проведення реформ у сфері правового регулювання трудових та тісно пов’язаних з ними відносин, заслухано позиції сторін соціального діалогу, їхнє бачення та можливі пропозиції щодо цього;

 

8 листопада 2019 рокуслухання у м. Харків на тему: «Соціальна політика України на 2020-2024 роки», підставою проведення яких слугувала необхідність формулювання засадничого розуміння поняття «соціальна політика» в Україні та її основних складових, а також напрацювання шляхів реформування діючого законодавства у відповідності до реального соціального споживання та економічної спроможності держави забезпечувати потреби населення у соціальній сфері. За результатами слухань затверджено відповідні рекомендації Кабінету Міністрів України та міністерствам, спрямовані на врегулювання ряду існуючих проблем різних напрямків соціальної політики держави, а також на підготовку належного базису для проведення комплексного реформування цієї галузі;

 

8 листопада 2019 року«круглий стіл» у м. Харків щодо обговорення проекту нового Трудового кодексу України, на якому разом з представниками міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, місцевих органів влади, профспілок, об’єднань роботодавців обговорено засадничі положення та окремі аспекти проекту Трудового кодексу України;

 

8 листопада 2019 року«круглий стіл» у м. Харків щодо обговорення проблемних питань пенсійного забезпечення, на якому розглянули питання подальшого реформування пенсійної системи, запровадження накопичувального рівня та активізації діяльності недержавних пенсійних фондів. Також обговорювали додаткові можливості наповнення бюджету Пенсійного фонду. У круглому столі взяли участь представники громадських організацій учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та пенсіонери військової служби, які порушували питання проведення перерахунку своїх пенсій та його законодавчого врегулювання.

 

 

04 грудня 2019 року  - «круглий стіл» на тему: «Щодо стану надання житлових субсидій»;

Метою проведення цього заходу було вивчення проблемних питань, пов’язаних з наданням житлових субсидій населенню, а також можливості запровадження нових державних програм щодо підвищення добробуту населення;

 

 04 грудня 2019 року«круглий стіл» на тему: «Соціальний захист людей з інвалідністю. Найвагоміші проблеми людей з вадами слуху та зору».

Обговорено план необхідних заходів, які мають бути спрямовані на створення сприятливих умов життєдіяльності для людей з інвалідністю, насамперед дітей з інвалідністю, підвищення соціального захисту з метою інтеграції у суспільне життя, з урахуванням індивідуальних потреб та інтересів.  У ході засідання визначено нагальні питання, які потребують розгляду на законодавчому рівні.

 

Вагоме місце у роботі Комітету за період першої та другої сесії Верховної Ради України ІХ скликання займав розгляд і аналіз звернень громадян, громадських та профспілкових організацій, прийом виборців в громадських приймальнях, опрацювання запитів на інформацію.

 

За звітний період у Комітеті  опрацьовано 3700 вхідних документа, у тому числі 109 звернень народних депутатів України та 653 звернення громадян.

 

На виконання Розпорядження Голови Верховної Ради України від 17 квітня 2015 року № 573 «Про порядок організації та проведення особистого прийому громадян у Верховній Раді України» 20 листопада 2019 року Головою Комітету Г.Третьяковою проведено особистий прийом громадян, на якому було прийнято 49 відвідувачів, які подали 54 звернення.

У зверненнях порушувалися питання щодо забезпечення житлом, призначення та перерахунків пенсій, поновлення пенсійних справ, призначення соціальних виплат та житлових субсидій, соціального захисту внутрішньо переміщених осіб, визначення соціального статусу, надання матеріальної допомоги, протиправних, на думку відвідувачів, дій працівників органів місцевої влади, соціального забезпечення осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи тощо.

 

На виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VІ і Розпорядження Голови Верховної Ради України "Про забезпечення виконання Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 11 травня 2011 р. № 393, в Єдиній базі запитів на інформацію Верховної Ради України опрацьовано 3 запита на публічну інформацію, направлених до секретаріату Комітету відповідно до предмету відання.

 

 

За цей період проведено низку робочих нарад та робочих зустрічей:

16-17 вересня 2019 року у Комітеті проведено робочі зустрічі з Директором Бюро МОП для країн Центральної та Східної Європи паном Маркусом Пілгрімом, Національним координатором МОП в Україні Сергієм Савчуком та асистентом проекту МОП Катериною Гайдук.

В ході зустрічі обговорено перебіг реформ у соціальній політиці, а також плани майбутніх змін у законодавстві, покликаних створити дієві механізми взаємодії суб’єктів соціально-трудових відносин, забезпечення справедливої пенсійної системи тощо;

23 вересня 2019 року у Комітеті проведено робочу зустріч Голови Комітету Третьякової Г.М. з профспілковими організаціями малого та середнього бізнесу;

1 жовтня 2019 року у Комітеті відбулася робоча зустріч Голови Комітету Третьякової Г.М. з представниками Об’єднання Організацій роботодавців України;

1 жовтня 2019 року у Комітеті проведено робоча зустріч Голови Комітету Третьякової Г.М. з представниками Офісу Ради Європи в Україні Сюзанною Мнацаканян - керівником проекту Ради Європи в Україні та Оленою Литвиненко - заступницею голови Офісу Ради Європи в Україні;

4 жовтня 2019 року у Комітеті відбулася робоча нарада щодо стану соціального захисту ветеранів.

Участь у заході взяли народні депутати України, представники Посольства Великобританії в Україні, радник Посольства США з надання послуг ветеранам, представники центральних органів виконавчої влади, громадських організацій, засобів масової інформації.

В ході зустрічі обговорено плани майбутніх змін у законодавстві щодо захисту і підтримки ветеранів;

11 жовтня 2019 року проведено робочу зустріч з представниками громадських організацій з обговорення актуальних соціальних питань внутрішньо переміщених осіб, які брали участь в антитерористичній операції;

18 жовтня 2019 року у Комітеті проведено робочу зустріч Голови Комітету Галини Третьякової з представниками Австрійського інвестиційного фонду C-quadrat, зокрема з Крістіану Йост (Christian Jost) – Виконавчим директором Австрійського інвестиційного фонду C-quadrat (громадянин Австрії).

Метою зустрічі було обговорення пенсійного пакету реформ Арменії;

  05 листопада 2019 року Комітет провів зустріч з представниками органів центральної виконавчої влади та громадських організацій щодо соціального захисту учасників ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи;

6 листопада 2019 року у Комітеті відбулася робоча зустріч народних депутатів України – членів Комітету з представниками Міжнародної організації з міграції, зокрема з Рут Крмармарова (Ruth Krcmarova) ? співробітником МОМ із зовнішніх зв'язків (громадянка Чеської республіки), Лютою Ольгою ? спеціалістом з питань удосконалення управління відділу надзвичайних ситуацій та стабілізації МОМ в Україні та Стальніковою Оленою – консультантом з юридичних питань та соціального захисту МОМ в України.

Метою зустрічі є обговорення програм Міжнародної організації з міграції, що реалізуються в Україні;

19 листопада 2019 року у Комітеті проведено чергову робочу зустріч Голови Комітету з представниками Міжнародної організації праці, зокрема з Крістіною Міхес ? співробітником Міжнародної організації праці (громадянка Румунії), Савчуком Сергієм – представником Міжнародної організації праці в Україні та Катериною Гайдук – керівником проекту Міжнародної організації праці в Україні.

В цьому звіті перелічено далеко не всі заходи та зустрічі, які відбувалися у Комітеті протягом 100 днів, графік Комітету вкрай напружений, сподіваємося, що найближчим часом всі ми відчуємо позитивні результати.