У Комітеті відбулася професійне обговорення системи оплати праці працівників державних органів зі спеціальним статусом

Комітет
01 жовтня 2021, 15:37

 

30 вересня 2021 року у Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів відбулася робоча нарада з обговорення системи оплати праці працівників державних органів зі спеціальним статусом під головуванням Голови Комітету Галини Третьякової та першого заступника Голови Комітету Михайла Цимбалюка.

Професійній дискусії передувало, зокрема, державницька позиція та запит громадянського суспільства на вдосконалення соціальної політики країни, зокрема, з урахуванням принципу справедливості та обов’язку держави забезпечити права громадян на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї.

Нагадаємо, що 13 вересня 2021 року відбулося установче засідання робочої групи з підготовки до другого читання проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань формування прожиткового мінімуму та створення передумов для його підвищення (реєстр. № 3515), під час якого учасниками заходу було порушено питання щодо необхідності більш ґрунтовного обговорення системи оплати праці працівників державних органів зі спеціальним статусом, з урахуванням положень законопроекту щодо відв’язки обрахунку посадових окладів від прожиткового мінімуму.

Така відв’язка, за словами Голови Комітету Галини Третьякової, необхідна для того, щоб державний бюджет витримав поступове підвищення прожиткового мінімуму для всіх громадян України майже у 2 рази – до його реальної величини. «На основі розміру прожиткового мінімуму, що затверджений в Державному бюджеті, визначається мінімальний посадовий оклад і у разі значного підвищення прожиткового мінімуму, заробітна плата працівників бюджетної сфери буде непропорційно та не справедливо вищою за середню по Україні», - сказала пані Третьякова. Тож збільшення розміру прожиткового мінімуму в Україні, що планується, призводить до необхідності винайти ефективний механізм оплати праці державних службовців та вищих посадових осіб держави, що стимулював би їх до належного виконання функцій держави та, водночас, не провокував би соціальну напругу в суспільстві. В той же час, на думку першого заступника Голови Комітету Михайла Цимбалюка, нова система оплати плаці посадових осіб має бути вирішена комплексно, з урахуванням позицій всіх сторін цього процесу та мінімальними ризиками для системи державного управління загалом.

До компетентної дискусії долучилися, зокрема, представники Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України, Офісу Генерального прокурора, Національного антикорупційного бюро України, Національного агентства з питань запобігання корупції, Національного агентства України з питань  виявлення,  розшуку  та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, Державного бюро розслідувань, Національного агентства України з питань державної служби, Національної поліції України.

Під час робочої наради були обговорені конкретні пропозиції вищевказаних органів щодо бачення системи оплати праці працівників державних органів зі спеціальним статусом. Більшість представників бюджетної сфери пропонували визначити Законом України сталу величину для розрахунку оплати праці працівників державних органів зі спеціальним статусом. Така величина, на думку представників Національного агентства з питань запобігання корупції, має, зокрема, враховувати інфляційні процеси.

Відповідно до пропозицій представників центральних виконавчих органів влади, методологія розрахунку базової величини для формування спеціальної системи оплати праці може базуватися на рівні мінімальної або середньої заробітної плати в Україні. При цьому, за словами заступника генерального директора директорату розвитку ринку праці та умов оплати праці Міністерства економіки України Юрія Кузового, в державах Європейського Союзу існує практика встановлення граничної суми посадового окладу державного службовця найвищого рівня, що враховує можливості бюджету країни та принцип соціальної справедливості.

«Гідна заробітна плата, пожиттєве утримання на пенсії, додаткові пенсійні накопичення, стабільність та прогнозованість державної служби – ось що має бути стимулом належного виконання делегованих державою функцій. Водночас злочини з публічними фінансами, тобто коштами громади, що акумулюються у державному бюджеті, мають каратися належним чином. Адже бюджет – це фундамент та умова існування держави взагалі», - сказала Голова Комітету Галина Третьякова.     

На завершення робочої наради було порушене питання концепції визначення посадових окладів працівників державних органів зі спеціальним статусом відповідно до класифікатора професій та професійних стандартів оновленого зразка. Зазначалося, що існуюча суттєва різниця між заробітними платами, до прикладу, юриста одного державного органу зі спеціальним статусом та юриста іншого державного органу є нелогічним та неаргументованим проявом відсутності єдиних підходів до встановлення заробітних план у державному секторі. За словами заступника Голови Національного агентства України з питань державної служби (далі – НАДС) Андрія Заболотного, агентством був розроблений відповідний перелік «сімей посад» та грейдинг, який може бути презентований та в подальшому застосований кожним державним органом. «НАДС  забезпечуватиме відповідне навчання класифікаційних комітетів державних органів», - сказав Андрій Заболотний. Відомством пропонується впровадити єдині підходи в оплаті праці державних службовців на основі класифікації посад.        

У заключному слові до засідання Голова Комітету Галина Третьякова сказала, що професійне обговорення, яке відбулося, сприятиме напрацюванню узгодженої редакції відповідних положень проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань формування прожиткового мінімуму та створення передумов для його підвищення (реєстр. № 3515) та/або, в разі необхідності, розробці окремого проекту Закону на кшталт Кодексу по оплаті праці в державному секторі, включаючи вчителів, лікарів, дипломатів, силовиків, державних службовців та ін.