У Комітеті з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів обговорили можливість легалізації добровольчих формувань

Комітет
20 червня 2022, 17:56

У Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів 16 червня відбулося засідання круглого столу на тему: «Законодавче врегулювання легалізації та організації добровольчих формувань».

Головуючий на засіданні круглого столу голова підкомітету з питань соціального захисту прав ветеранів Комітету Анатолій Остапенко повідомив, що дискусії щодо визначення легалізації та організації добровольчих формувань ведуться в очолюваному ним підкомітеті вже не один рік. «Тож терміново потрібно вирішити питання правового визначення діяльності добровольчих загонів та формувань, які самостійно організувалися з метою захисту суверенітету, незалежності та територіальної цілісності України і взаємодії з силами оборони та залучення їх до руху опору, підготовки громадян України до національного супротиву, що є невід’ємною складовою  всеохоплюючої оборони держави на всій території України», - зазначив голова підкомітету.

В той же час А.Остапенко нагадав, що у відповідний період 2014 року наша держава тимчасово залишилася без Верховного Головнокомандувача Збройних Сил України та призначених ним керівників силових органів. Тоді Україна не була здатна швидко та ефективно захистити свою незалежність, суверенітет та територіальну цілісність. Та завдяки допомозі добровольчих загонів у тому ж році вдалося зупинити, а згодом вже разом із ЗСУ та іншими збройними формуваннями держави - стримувати збройну агресію російської федерації протягом 8 років і до сьогодні. «Нині добровольчі формування у взаємодії з підрозділами ЗСУ та іншими збройними формуваннями держави продовжують брати участь у воєнних діях проти армії російської федерації, - зауважив Анатолій Остапенко. - Більшість учасників добровольчих формувань з бойовим досвідом влились до лав різних підрозділів ЗСУ та інших збройних формувань, деякі добровольчі формування в складі ЗСУ та Національної Гвардії утворили власні військові частини та підрозділи».

Нагадаємо, що 01 січня 2022 року набув чинності Закон України «Про основи національного спротиву», який визначає правові та організаційні засади національного спротиву, основи його підготовки та ведення, завдання і повноваження сил безпеки та сил оборони з питань національного спротиву. Зокрема, цей Закон передбачає можливість створення добровольчих формувань територіальних громад поряд із силами руху опору, а також окремим родом військ сил територіальної оборони. Порядок утворення та діяльності добровольчих формувань територіальних громад визначається Положенням про добровольчі формування територіальних громад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 за реєстр. №1449.

У своєму виступі генеральний директор Директорату соціального захисту Міністерства у справах ветеранів України Руслан Приходько звернув увагу на те, що 24 лютого 2022 року відповідні добровольчі формування не були створені за відсутності налагодженої процедури їх реєстрації та «стихійність створення» добровольчих об’єднань по всій території Україні на забезпечення термінового захисту держави від широкомасштабного воєнного вторгнення росії. «Нажаль, перші загиблі та перші особи, які отримували поранення, контузії та каліцтва у боях проти російської федерації, були не оформлені. Перші добровольці формування офіційно зареєструвалися не раніше ніж через півтора місяці після початку широкомасштабного вторгнення. Виникли колізії, люди не можуть оформитись як члени родин загиблих Захисників України, як особи з інвалідністю внаслідок війни тощо. Відповідно не можуть отримати соціальні гарантії, пільги та одноразові виплати від держави», - повідомив Р.Приходько.

У зв’язку з цим, за словами директора Директорату соціального захисту, Мінветеранів за співпраці з Комітетом було напрацьовано вже підписаний Президентом Украни Закон України від 15.03.2022 за реєстр. №2121-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо уточнення норм, що регулюють питання визначення категорій осіб, які визнаються ветеранами війни та членами сімей загиблих Захисників і Захисниць України, та надання їм соціальних гарантій», який надав змогу отримувати відповідні статуси бійцям підрозділів, які приймали участь у бойових діях. Також Мінветеранів була розроблена Постанова №740, яка передбачає надання можливості отримання статусу членів родин загиблих Захисників України, а також осіб з інвалідністю внаслідок війни, хто входив безпосередньо до добровольчих формувань територіальних громад, але на момент загибелі або отримання поранень, контузій та каліцтв, не були офіційно оформлені. Наразі Постанова знаходиться на розгляді Уряду.

Зазначимо, що перші добровольчі військові формування в Україні почали утворюватися ще у 2014 році у відповідь на неочікуване тоді вторгнення росії на територію України з метою захисту територіальної цілісності та суверенітету нашої держави. «Надважливим є питання їх офіційного оформлення, адже держава має забезпечити повний соціальний захист та підтримку, в першу чергу родинам добровольців, на законодавчих підставах. А це виключається у разі, якщо добровольче утворення не було оформлене відповідно до чинних законів та підзаконних нормативно-правових актів держави», - підкреслив Руслан Приходько, зазначивши, що на сьогодні лише діяльність добровольчих формувань територіальних громад (ДФТГ) регламентована законодавством. За даними Національної поліції України, до складу ДФТГ входить майже 100 тисяч громадян.

Під час круглого столу учасники заходу обговорили положення презентованого проекту Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо легалізації, організації, утворення та участі добровольчих формувань у захисті незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України», який пропонує регламентувати діяльність відповідних формувань, зокрема, у особливий період. Відповідно до ст.1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» особливий період - період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов’язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

Учасники заходу звертали увагу на необхідність доопрацювання вищевказаного законопроекту, зокрема, для недопущення зловживань відповідними статусами та державними гарантіями недобросовісними громадянами країни та кримінальними правопорушниками. Також дискусійним було питання доцільності та можливості надання статусу військовослужбовця членам добровольчих формувань. Водночас наголошувалося, що питання легалізації добровольчих формувань «гостре, довготривале» і вже давно потребує законодавчого врегулювання. Крім того, піднімалося питання матеріального та технічного забезпечення добровольців, зокрема, засобами безпеки, які щоденно виконують накази керівництва територіальних громад щодо захисту держави.

За підсумками засідання круглого столу голова підкомітету з питань соціального захисту прав ветеранів Комітету Анатолій Остапенко закликав до надання пропозицій та зауважень до напрацьованого та презентованого учасникам заходу законопроекту для подальшого його узгодження зацікавленими сторонами.