Тимчасова слідча комісія Верховної Ради України здійснила чергові напрацювання щодо ефективного використання державного майна для потреб внутрішньо переміщених осіб та забезпечення інших потреб держави в умовах війни

Комітет
20 січня 2023, 09:32

 

19 січня 2023 року відбулося чергове засідання Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих порушень законодавства України у сфері отримання, розподілу, транспортування, зберігання, використання за цільовим призначенням гуманітарної та іншої допомоги, а також неефективного використання державного майна, яке може бути використане для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб та забезпечення інших потреб держави (далі – ТСК). 

Народні депутати України – члени ТСК заслухали доповіді представників центральних органів виконавчої влади щодо неефективного використання державного майна, яке знаходиться у віданні громадських об’єднань та може бути використане для тимчасового розміщення внутрішньо-переміщених осіб та забезпечення інших потреб держави, зокрема, в умовах воєнного стану.

Представники правоохоронних органів в свою чергу прозвітували про наявні кримінальні провадження відносно незаконного відчуження майна загальносоюзних громадських об’єднань колишнього Союзу радянських Соціалістичних Республік, яке належить державі та збитки, що несе бюджет України від такого відчуження. 

Так, упродовж 2011 – 2022 років прокурорами пред’явлено 285 позовів цієї категорії, з яких 231 – про повернення майна у державну власність та 54 – про повернення земель. Судами прийнято рішення про задоволення 172 таких позовів, про відмову в задоволенні – 79, про залишення без розгляду, повернення, закриття провадження у справі – 14. Ще 19 позовів перебувають на розгляді судів.

Особлива увага учасників ТСК була приділена обставинам незаконного відчуження державного майна, яке перебуває у віданні Федерації професійних спілок України, в інтересах третіх осіб. Представники Служби безпеки України повідомили, що кіберфахівці Служби задокументували масштабну схему привласнення зазначених державних установ. У результаті системної, оперативної-слідчої роботи, у діях заступника Голови Федерації професійних спілок України та посадовців місцевих органів влади, виявлено  склад кримінальних правопорушень зазначеної категорії. Незаконний продаж державного майна, що перебуває у віданні Федерації професійних спілок, фіксується в багатьох регіонах держави, за участі невстановлених осіб.

Під час засідання ТСК піднімалося питання інвентаризації державного майна, яке знаходиться у відання Федерації профспілок України. Повідомлялося, що перелік об’єктів, які знаходяться на балансі створених за участю Федерації та Фонду соціального страхування України (в стадії ліквідації) товариств «УКРПРОФОЗДОРОВНИЦЯ» та ПРАТ «УКРПРОФТУР» не оновлювався з 1991 року. А отже зрозуміти, скільки всього такого майна було незаконно відчужено, зруйновано та ін. з моменту набуття Україною незалежності наразі не видається можливим. Більше того, фінансова звітність щодо діяльності вищевказаних товариств державі не надається, декларування доходів та витрат профспілкові посадовці не здійснюють. Таким чином, за словами члена ТСК Галини Третьякової, незалежність та доброчесність профспілки та її керівництва перевірити неможливо.

Причини відсутності повного переліку державного майна, яке знаходиться у відання Федерації профспілок України, в Фонді державного майна України будуть досліджені додатково.

Голова Федерації профспілок України Григорій Осовий, який був присутній на засіданні ТСК, у своєму виступі зазначив, що не погоджується визнавати майно, яке за часів Радянського Союзу було передано у відання ФПУ, державним. Аргументував пан Осовий свою позицію наявним договором, оригінальність якого викликає сумнів у правоохоронців, про передачу майна у власність Федерації професійних спілок України. Аналогічні договори, зазначив Голова ФПУ, були використані, зокрема, в росії та білорусії. 

Така позиція Федерації профспілок України та наведені приклади держав-агресорів здивували народних депутатів України, які зазначали, що норми діючого законодавства визначають відповідне майно державним, а країни Балтії передали аналогічне майно державі одразу після розпаду РСРС.

Водночас державники наголосили на необхідності якнайшвидшого ухвалення у другому читанні проекту Закону України про правовий режим майна загальносоюзних громадських об'єднань (організацій) колишнього Союзу РСР за реєстр. № 6420, прийнятого за основу в листопаді 2022 року. Також ухвалення у другому читанні потребує проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення санкційної політики та підвищення ефективності управління державним, комунальним майном та арештованими активами за реєстр. № 8311.

За словами Голови ТСК народного депутата України Сергія Козира, в умовах війни кожен українець та установа, організація має щодня сприяти інтересам України на шляху держави до Перемоги та відновлення. «Разом з цим існує проблема тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб, інших осіб, постраждалих від збройної агресії Російської Федерації проти України (в тому числі пенсіонерів, осіб з інвалідністю, дітей-сиріт) у закладах освіти, спорту, рекреації які відносяться до державної чи комунальної власності, а також перебувають у власності чи в управлінні у юридичних та фізичних осіб», - зазначив пан Козир.

Народні депутати України звертали увагу на те, що питання забезпечення ВПО, кількість яких сягає 5 млн осіб, житлом не є наразі остаточно вирішеним. Зазначалося, що лише 70% ВПО мають можливість арендувати житло, біля 3% отримали безоплатно прихисток в українських родинах. Тому все державне майно, яке знаходиться у віданні громадських об’єднання, в умовах війни має безумовно та невідкладно слугувати потребам громадян. До наступного засідання ТСК такі об’єднання та Уряд мають надати інформацію щодо кількості закладів, які можуть бути терміново використані для тимчасового проживання ВПО. Причини, чому з початку війни усі державні заклади, які знаходяться у віданні громадських об’єднань, не були до сих пір використані для потреб держави та ВПО, також будуть додатково вивчені ТСК.

 

 

Довідково:

ТСК створена Постановою Верховної Ради України2603-IX 20 вересня 2022 року. За час діяльності ТСК було проведено 16 засідань, серед яких 6 виїзних.