У Комітеті закликають якнайшвидше затвердити порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану

Комітет
02 червня 2023, 17:40

31 травня 2023 року у парламентському Комітеті з питань соціальної політики під головуванням Першого заступника Голови Комітету Михайла Цимбалюка відбулося засідання «круглого столу» на тему: «Стан функціонування автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги».

У заході взяли участь народні депутати України, представники центральних органів виконавчої влади, Пенсійного фонду України, сторін соціального діалогу, громадських організацій, наукових установ, засобів масової інформації тощо.

З початку широкомасштабного воєнного вторгнення росії на територію нашої держави велика кількість країн надала та продовжує надавати Україні гуманітарну допомогу. Зокрема, за даними руху ЧЕСНО, за період з 24 лютого по 20 листопада 2022 року Сполучені Штати Америки передали Україні гуманітарну допомогу на суму 9,9 млрд доларів, Німеччина – на суму 1,95 млрд доларів, ЄС – на суму 1,57 млрд доларів. «Завдання держави – виробити механізми щодо якісної фіксації, розподілення допомоги, щоб ця гуманітарна допомога поступала саме тим категоріям, тим особам, які найбільше її потребують», - наголосив Перший заступник Голови Комітету Михайло Цимбалюк, нагадавши, що більше 4,5 мільйонів українців до сих пір мають статус внутрішньо-переміщених осіб.

Варто зазначити, що активними учасниками передавання гуманітарної допомоги з-за кордону до України також виступають громадяни нашої держави, яким довелося виїхали за кордон задля збереження власного життя та життя своїх дітей. Майже 70% громадян, які виїхали за кордон – жінки.

Держава фіксує випадки недобросовісного використання наданої Україні гуманітарної допомоги. Про виявлені факти неналежного зберігання гуманітарної та іншої допомоги, порушення термінів зберігання товарів зазначається, зокрема, у попередньому звіті Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих порушень законодавства України у сфері отримання, розподілу, транспортування, зберігання, використання за цільовим призначенням гуманітарної та іншої допомоги, а також неефективного використання державного майна, яке може бути використане для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб та забезпечення інших потреб держави: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3044-20#Text. «З метою недопущення зменшення обсягів гуманітарної допомоги в Україну, для збереження довіри до нашої держави з боку тих, хто допомагає, маємо терміново запровадити механізм обліку гуманітарної допомоги державою, що убезпечить від зловживань», - зазначив пан Цимбалюк.

Серед основних завдань Міністерства соціальної політики України є забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері гуманітарної допомоги. Про поточний стан розробки та роботи автоматизованої системи гуманітарної допомоги розповів заступник Міністра соціальної політики України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Костянтин Кошеленко. «На початку 2022 року ця система була модернізована. Через місяць після впровадження цієї версії системи розпочалося широкомасштабне вторгнення і порядок ввезення (вантажу гуманітарної допомоги – авт.) був змінений. Наразі діє тимчасовий порядок ввезення. Ми знаємо, що ця система не використовується, - розповів пан Кошеленко. – З одного боку це дозволило ввозити великі обсяги допомоги під час війни, з іншого боку цей процес не обліковується централізовано. Необхідно прийнати рішення, яке забезпечить як прозорість, так і швидкість, декларативність та зручність для волонтерів».

У Мінсоцполітики повідомили про розробку проекту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану», яким пропонується затвердити порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану, а також визначається на період дії воєнного стану механізм пропуску, отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням вантажів (товарів), що ввозяться на митну територію України, як гуманітарна допомога.

Цим механізмом передбачено, що у період воєнного стану гуманітарні вантажі ввозяться за декларативним принципом. Після декларування в автоматизованій системі реєстрації гуманітарної допомоги отримувач гуманітарної допомоги формує в ній інвентаризаційний опис, у якому фіксується фактичне отримання задекларованої гуманітарної допомоги. Також передбачено надання отримувачами звітів через цю автоматизовану систему про розподіл отриманих товарів і розміщення їх у відкритому доступі. Правоохоронні органи матимуть доступ до системи для здійснення наділених їх функцій.

Також передбачається реєстрація отримувача гуманітарної допомоги в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги. Доступ до системи буде надано публічно крім відомостей про гуманітарну допомогу для ЗСУ, інших утворених військових формувань.

26 квітня 2023 року проект постанови розглянуто на засіданні Урядового комітету з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, соціальної політики, та у справах ветеранів. Наразі проект постанови доопрацьовується Мінсоцполітики з урахуванням пропозицій та зауважень Міністерства фінансів, Державної митної служби та Міністерства юстиції. Після доопрацювання його буде подано в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України. «Протягом місяця після прийняття постанови ми готові разом з державним підприємством «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України» реалізувати як електронний кабінет волонтера, так і публічну частину по статусам, деклараціям, вантажам, звітам, крім, звісно, інформації, яка стосується ЗСУ. Передбачається, до речі, інформаційна взаємодія з НАІС, ЄДР, ЄАІС, MedData, Держмитслужбою», - повідомив заступник Міністра соціальної політики України.

Заступник Міністра охорони здоров’я України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Марія Карчевич поділилася досвідом МОЗу щодо швидкого реагування на закриття потреб медичних закладів охорони здоров’я, починаючи з 24 лютого 2022 року. «Спочатку це відбувалося в хаотичному режимі. Тому протягом березня 2022 року нами було напрацьовано алгоритм координації медичної гуманітарної допомоги, яка надходить через взаємодію Міністерства по дипломатичним та іншим каналам, з різними донорами, благодійниками, урядами, посольствами інших країн, тощо, - розповіла пані Карчевич. – Було прийнято нормативне регулювання, яке було необхідне для того, щоб МОЗ міг координувати надходження такої допомоги. Також було розроблено необхідний функціонал інформаційно-аналітичної системи MedData, щоб все в автоматизованому форматі відслідковувати і в подальшому - звітувати». На сьогодні дані щодо потреб у медичній гуманітарній допомозі вносяться закладами охорони здоров’я до системи MedData двічі на місяць, а у разі виникнення незапланованої потреби – передаються в телефонному режимі відповідному координатору. При цьому розподіл медичної гуманітарної допомоги може здійснюватися не лише на заклади, підпорядковані МОЗ, але і на інші відомчі заклади за їх запитом. «По кожному вантажу ми готуємо офіційні листи подяки за підписом Міністра донорам, які надали допомогу, та повідомляємо, куди конкретно їх допомога була направлена», - резюмувала заступник Міністра охорони здоров’я України.

Голова Тимчасової слідчої комісії із питань розслідування порушень використання гуманітарної допомоги народний депутат України Сергій Козир закликав якнайшвидше затвердити порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану та автоматизувати процес реєстрації гуманітарної допомоги. «Ще одна кричуща проблема, яку потрібно буде нам обговорити – це спроба Податкових органів оподаткувати отриману гуманітарну допомогу, надану волонтерами. Я маю на увазі дрони, тепловізори, прилади нічного бачення і інші життєво-важливі речі та обладнання, які потрібні нашим Захисникам і Захисницям на фронті, - зазначила член Комітету народний депутат України Ірина Никорак. - Це демотивує весь волонтерський рух, який роками займається допомогою нашим Збройним Силам України».

Учасники «круглого столу» зазначали, що Україна потребуватиме гуманітарної допомоги продовж усього воєнного часу. Тож проблема реєстрації гуманітарної допомоги, контролю обігу гуманітарної допомоги та звітування щодо її розподілення має бути вирішена якнайшвидше. «Адже репутаційні ризики через недоброчесність громадян чи організацій впливають на ситуацію в гуманітарній сфері», - наголосила заступник завідувача відділу Дослідницької служби Верховної Ради Ірина Гуменюк.