У Комітеті обговорили державну інформаційну підтримку Захисників та Захисниць України, а також членів сімей загиблих у боротьбі за незалежність України
18 жовтня 2023, 09:51
16 жовтня 2023 року, відповідно до плану роботи Комітету відбулося засідання «круглого столу» на тему: «Інформаційна кампанія щодо виплат, пенсій та соціальних гарантій членам сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України». До участі у засіданні «круглого столу» були запрошені народні депутати України, представники Офісу Президента України, центральних органів виконавчої влади, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, наукових установ, громадських організацій та засобів масової інформації. Захід відбувся у м. Львів під головуванням голови підкомітету з питань соціального захисту прав ветеранів Комітету Анатолія Остапенка.
У своїй вступній промові головуючий наголосив на тому, що повага, подяка та пошана Ветеранам за внесок в боротьбу за Незалежність України має втілюватися в ефективній системі соціальної підтримки Захисників, Захисниць та членів їх сімей. За його словами, у кожного ветерана після демобілізації виникають/виникатимуть різні потреби, відповідно до життєвих обставин та віку (віковий діапазон майбутніх ветеранів становитиме від 18 до 60 років). Одні ветерани потребуватимуть допомоги у відкритті власної сплави та перенавчанні, інші потребуватимуть житла, психологічної або фізичної (у випадку інвалідності) допомоги, тощо. Анатолій Остапенко виразив упевненість, що підтримка ветерана має розпочинатися одразу в момент демобілізації з дзвінка кейс менеджера/соціального працівника/помічника ветерана/ветеранського ментора, завдання якого - зрозуміти потреби та стан ветерана.
Питання поінформованості військовослужбовця, ветерана війни та членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України – є принципово-важливою складовою ветеранської політики в Україні. Заступник голови Львівської обласної державної адміністрації Іван Собко зауважив, що кожен державний службовець має бути помічником ветерана в реалізації його прав. «Ветеран не має ходити з органу в орган державної влади на місцях. Все має працювати на автоматі, системно», - зазначив він. Наголошувалося на обов’язку посадових осіб державних органів та органів місцевого самоврядування використовувати під час виконання посадових обов’язків виключно українську мову.
В секретаріаті Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини відзначають позитивні зрушення в питаннях надання статусів та в питаннях призначення пенсій у зв’язку з втратою годувальника. Водночас шлях отримання грошової допомоги сім’ями військових, які загинули, захищаючи Батьківщину під час повномасштабної війни, залишається довготривалим та складним та у більшості відомих секретаріату Уповноваженому випадках складає 1,5 роки з моменту загибелі людини. Питання виникають до військових частин, а також до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП). Як звернутися до Уповноваженого – тут.
У Пенсійному фонді України повідомляють, що у зв’язку з широкомасштабною військовою агресією росії проти України зростає кількість тих, хто звертається за призначенням пенсії по інвалідності, а також пенсією у зв’язку з втратою годувальника. Заступник Голови правління Пенсійного фонду України Ірина Ковпашко під час виступу на засіданні «круглого столу» повідомила, що інформування захисників України та членів їх родин про належний їм соціальний захист відбувається насамперед через вебсайт фонду (https://www.pfu.gov.ua/prestsentr/novini/2023-novini/), офіційну сторінку фонду у Фейсбук (https://www.facebook.com/pfu.gov.ua), Фейсбук-сторінки головних регіональних управлінь фонду, телеграм канал (https://t.me/s/PensFund). До фонду також можна звернутися особисто, через електронний кабінет або поштою. «Ми даємо інформацію у вигляді запитань та відповідей на теми пенсій, субсидій, даємо роз’яснення законодавства, зокрема, щодо нормативів, які застосовуються при визначенні житлових субсидій та пільг, порядку звернення за отриманням одноразових виплат, як це було з виплатою до Дня Незалежності. – зазначила пані Ковпашко. – Готові приймати пропозиції та зауваження також через аплікаційні форми, розміщені на вебпорталі фонду. Щиро сподіваюся, що ми зможемо допомогти кожному отримати те, що належить по закону».
В Міністерстві у справах ветеранів України в свою чергу запевнили у співпраці з добровольчими формуваннями, родинами загиблих Захисників та Захисниць України. «Ми надаємо повноцінні роз’яснення, як краще оформити документи, як подати їх на засідання міжвідомчої комісії, щоб рішення було прийнято і члени сімей загиблих використовували посвідчення», - повідомив заступник директора Департаменту – начальник відділу надання статусів Департаменту соціального захисту Міністерства у справах ветеранів України Руслан Кучук. Також забезпечена можливість подання заявки на виплату компенсації від держави сім’ям загиблих через Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП). «Це набагато зручніше, ніж особисто чи засобами поштового зв’язку передавати пакет документів, - пояснив начальник відділу з питань соціальної підтримки Департаменту соціального захисту Міністерства у справах ветеранів України Олександр Курій. - Навчаємо фахівців ЦНАП».
Роз’яснювальна робота з членами сімей військовослужбовців проводиться також і в територіальних центрах комплектування всіх рівнів Міністерства оборони України, а також в їх відокремлених відділах. Під час війни Міністерство розширило штабну чисельність працівників територіальних центрів комплектування, - для спроможності своєчасно/без черг приймати у людей документи та подавати їх до відповідної комісії, що приймає рішення. Для інформування та спілкування з військовослужбовцями діють сайт департаменту соціального забезпечення Міноборони, гаряча лінія Міноборони (0 800 500 442), на звернення громадян надаються письмові роз’яснення.
Що стосується роботи Міністерства внутрішніх справ в сфері ветеранської політики, то, за словами директора Департаменту пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ Тетяни Андрійчук, наразі в системі Міністерства працює близько 70 фахівців соціальної роботи. «Фахівців вчать виявляти потреби військовослужбовців, ветеранів та їхніх сімей, консультувати їх, робити мапування послуг, які можуть надаватися в громадах. За потреби ветеранів скеровують до інших фахівців та служб», - пояснила Тетяна Андрійчук. Крім того, в Міністерстві внутрішніх справ організована гаряча лінія. Щотижня відбувається аналіз питань, з якими звертаються заявники для вдосконалення роботи Міністерства. «Що стосується одноразової грошової допомоги, то наразі доопрацьовується програмне забезпечення для того, щоб кожен центральний орган виконавчої влади та Нацгвардія бачила поетапність виплати відповідно до постанови КМУ, - зазначила у своєму виступі Тетяна Андрійчук. - Що стосується призначення пенсій по втраті годувальника, то відповідні документи оформлюються уповноваженими структурними підрозділами і передаються до органів Пенсійного фонду України на місцях».
Представник Міністерства соціальної політики України зосередив свій виступ на роботі соціальних працівників в інтересах Захисників та Захисниць України. «В цьому році Мінсоцполітики за організаційної та фінансової підтримки Програми розвитку ООН було проведено навчання соціальний працівників, які працюють у штаті ТЦК та СП щодо всіх можливостей та пільг, виплат, проходження ВЛК, МСЕК, - для подальшого консультування та надання відповідної інформації військовослужбовцям та членам їх сімей, - розповіла Радник Міністра соціальної політики України Олена Кульчицька. – А 3 жовтня 2023 року було ухвалено Постанову Кабінету Міністрів України № 1050, якою впроваджується експериментальний проект надання послуги соціального супроводу військовослужбовця за прикладом патронатної служби». Відповідно до експериментального проекту, соціальні працівники надаватимуть послугу військовослужбовцям безпосередньо у батальйонах. За словами радниці вже цьогоріч проект запрацює в 5 «пілотних» батальйонах (по 5 соціальних працівників у кожному батальйоні), в планах наступного року – надавати послугу 35 батальйонам.
Нагадаємо, що завдяки співпраці Мінсоцполітики та МОЗ, соціальні працівники вже працюють у 17 закладах охорони здоров’я. Вони надають інформаційні, консультаційні послуги щодо забезпечення допоміжними засобами реабілітації, допомагають збирати пакет документів для отримання послуг з протезування, консультують сім’ї військовослужбовців та ветеранів щодо отримання інших соціальних послуг. «Крім того, працює Урядова гаряча лінія 1545, куди можна звертатися з питань, що виникають у ветеранів та членів їх сімей, в тому числі щодо забезпечення допоміжними засобами реабілітації. Було проведено навчання операторів кол-центру для того, щоб вони могли консультувати одразу. За потреби - запити фіксуються і передаються в Мінсоцполітики для підготовки письмової відповіді, - зауважила Олена Кульчицька. – Активно наповнюємо сайт Міністерства, сторінку в Фейсбук, комунікуємо в Інстаграм та Тікток. Адже молоді люди на фронті віддають перевагу сучасним інформаційним ресурсам».
Ветерани війни підтримують напрацювання держави в налагодженні двосторонньої комунікації з військовослужбовцями, демобілізованими військовослужбовцями, сім’ями загиблих Захисників держави. Водночас вважають за необхідне доопрацювати питання поінформованості захисників держави щодо належних їм прав, пільг та соціальних гарантій, порядку отримання відповідних виплат, отримання грантів на відкриття бізнесу, оформлення пенсій, тощо. Особливої допомоги, за словами Голови Асоціації-підприємців ветеранів АТО Сергія Позняка, військовослужбовці потребують в отриманні документів з військових частин, а також в отриманні статусу учасника бойових дій (УБД).
Завершуючи засідання «круглого столу» голова підкомітету з питань соціального захисту прав ветеранів Комітету Анатолій Остапенко наголосив: «всі міністерства, які опікуються ветеранами та членами сімей в тих чи інших напрямках об’єдналися і запровадили ветеранську політику, яка повинна бути в державі». Центральне місце в реалізації цієї політики має, на думку пана Остапенка, займати Міністерство у справах ветеранів України.
Про хід засідання, напрацювання територіальних
громад щодо інформування військовослужбовців та ветеранів про їх права,
адаптації військовослужбовців в мирному житті після демобілізації, реабілітації
ветеранів та ін. – у відео: https://www.youtube.com/watch?v=FIPunJHgFy4&t=5922s