18 січня 2017 року на засіданні Комітету з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення народні депутати України – члени Комітету розглянули та обговорили інформацію Рахункової палати України щодо результатів аудиту проекту «Модернізація соціальної підтримки населення України», що підтримується коштами МБРР (далі - Проект) .
Розгляд питання відбулося за участі представників Рахункової палати України, Міністерства соціальної політки, Міністерства фінансів, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України та Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні.
За результатами обговорення зазначеного питання, члени Комітету дійшли висновку, що реалізація Проекту так і перебуває ще на початковій стадії впровадження основної діяльності, незважаючи на те, що третина часу, відведеного на його виконання, вже витрачена. Міністерство соціальної політики України не забезпечило створення ефективної системи управління його коштами, не організувало своєчасного й повного запровадження запланованих заходів, для реалізації яких державою залучено у Міжнародного банку реконструкції та розвитку позику в обсязі 300 млн. дол. США.
На думку Рахункової палати України, основною причиною затримок у впровадженні Проекту і використанні коштів позики – його неякісна підготовка, недоліки у створеній Міністерством соціальної політики України системі управління та контролю за виконанням Проекту.
Натомість, Мінсоцполітики зауважило, що проблемним питанням реалізації заходів Проекту є відсутність коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання одного з компонентів Проекту - надання безвідсоткової поворотної фінансової допомоги учасникам пілотного проекту із залучення до роботи членів малозабезпечених сімей та внутрішньо переміщених осіб. У зв’язку з цим, строк початку пілотного проекту у Львівській, Полтавській та Харківській областях був перенесений з 1 липня 2016 року на 1 грудня 2016 року.
У схваленому Держбюджеті на 2017 рік замість необхідних 60 млн. грн. передбачено лише 20 млн. грн. для надання безвідсоткової поворотної фінансової допомоги учасникам пілотного проекту.
Разом з тим, Голова Комітету Л.Л.Денісова нагадала представникам Мінсоцполітики, що під час опрацювання та внесення пропозицій і зауважень до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2017 рік (реєстр.№ 5000) Комітет на свій запит отримав відповідь від Мінсоцполітики про відсутність пропозицій до нього.
В той же час, згідно наданої Комітету інформації Львівською, Полтавською та Харківською обласними державними адміністраціями, лише у Львівській області згідно розпорядження голови облдержадміністрації створено відповідну комісію, затверджено положення про комісію, перелік пріоритетних видів економічної діяльності та критерії відбору учасників проекту.
Голова Комітету Л.Л. Денісова звернула увагу на те, що за умов дефіциту коштів бюджету та Проекту, Мінсоцполітики у серпні 2016 р. уклало договір з Консорціумом у складі ISS GROUP s.r.o., ГО „Український центр соціальних реформ”, ПАТ „Статінформконсалтинг”, ТОВ „Агентство стратегічних рішень „Голуб і Шинкаренко” на консультаційні послуги „Проведення пілотного проекту щодо виведення малозабезпечених сімей та внутрішньо переміщених осіб із стану бідності”.
Згаданий Консорціум з серпня минулого року працює в 3 областях, які мають розгалужену структуру управлінь та відділень соціального захисту, структурних підрозділів центрів зайнятості, отже, вони можуть надавати зазначені послуги без залучення Консорціуму.
Також, під час розгляду даного питання, народні депутати – члени Комітету зазначили, що повноцінне функціонування Міжвідомчої консультаційно-дорадчої групи з питань реформування дитячих інтернатних закладів (установ) із залученням до неї Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров’я України, в підпорядкуванні яких ці заклади, фактично не було забезпечено.
Не забезпечено прозорості у відборі регіонів для участі у діяльності з трансформації інтернатних установ, оскільки не встановлено відповідних критеріїв.
Що стосується заходів з розвитку сімейних форм опіки у регіонах, то вони також виконуються з відставанням від передбачених термінів. Фактично єдиним заходом, розпочатим більш як через рік після впровадження Проекту, є проведення досліджень з діяльності сімейних форм виховання дітей.
Лише з серпня 2016 року нарешті розпочато реалізацію пілотного проекту у м.Києві, завданням якого є розробка і впровадження регіонального плану реформування інтернатних закладів, у яких виховуються діти з інвалідністю і особливими освітніми потребами та збільшення обсягів соціальних послуг на сімейній основі для дітей з інвалідністю та сімей, у яких виховуються такі діти.
Заслухавши інформацію Рахункової палати, пояснення Міністерства соціальної політики та Міністерства фінансів, Міністерства освіти і науки України та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Комітет вирішив інформацію Рахункової палати України щодо результатів аудиту Проекту взяти до відома та схвалив низку рекомендацій Кабінету Міністрів України, Міністерству соціальної політики України, Міністерству фінансів України, Міністерству освіти і науки України, Міністерству охорони здоров’я України, Київській міській та обласним державним адміністраціям щодо вжиття відповідних заходів.
Зі свого боку, Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення взяв на себе обов’язок здійснити контроль за виконанням зазначених рекомендацій та заслухати інформацію щодо стану їх виконання у грудні 2017 року.