1 жовтня 2025 року Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів провів чергове засідання у режимі відеоконференції.
На своєму засідання Комітет розглянув проекти законів:
- про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону, на належну медичну допомогу, реабілітацію, протезування (реєстр. № 13704);
- про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права військовослужбовців, ветеранів та звільнених з полону військовополонених на належну медичну допомогу, реабілітацію, оздоровлення та протезування (реєстр. № 13704-1);
- про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону, якісною медичною допомогою, реабілітацією та протезуванням (реєстр. № 13704-2);
- про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону, на належну медичну допомогу, реабілітацію, протезування (реєстр. № 13704-3).
Зазначені законопроекти розроблено з метою забезпечення права військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону, на медичну допомогу, реабілітацію, протезування.
Проектом Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону, на належну медичну допомогу, реабілітацію, протезування» (реєстр. № 13704), поданим народним депутатом України Тимошенко Ю.В. та іншими народними депутатами України, передбачається:
- законодавчо закріпити 100% покриття державою всіх фінансових витрат на лікування та всю реабілітацію поранених військовослужбовців, ветеранів, військовополонених, яких звільнено з полону;
- встановити, що лікування та вся реабілітація військовослужбовців, ветеранів, військовополонених, яких звільнено з полону, у закладах охорони здоров’я всіх форм власності та підпорядкування здійснюється до повного відновлення стану їх здоров’я, заборонити обмеження строків такого лікування та реабілітації;
- визначити обов’язковість направлення медичним закладом пораненого військовослужбовця на ВЛК після завершення його лікування та реабілітації;
- встановити, що держава забезпечує військовослужбовцям, які отримали поранення чи травми внаслідок військових дій чи полону, протезування та/або ортезування сучасними високоефективними виробами підвищеної функціональності зі 100 відсотковим покриттям їх вартості за рахунок коштів державного бюджету незалежно від наявних лімітів у бюджеті;
- встановити заборону обмеження права військовослужбовця у виборі протезно ортопедичного виробу;
- встановити державне регулювання ціни на протезно-ортопедичні вироби шляхом референтного ціноутворення та формування Національного каталогу цін на протезно-ортопедичні вироби у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України;
- встановити, що виготовлення та/або постачання протезів, ортезів, у тому числі комплектувальних виробів до них, на території України здійснюється суб’єктами господарювання на підставі ліцензії;
- законодавчо забезпечити покращене харчування у медичних закладах всіх форм власності та підпорядкування для ветеранів російсько-української війни на рівні, передбаченому законодавством для поранених військовослужбовців. Оплату витрат закладів охорони здоров’я здійснюватиме Мінветеранів по факту надання послуги на основі щомісячного звіту медичного закладу.
Проектом Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права військовослужбовців, ветеранів та звільнених з полону військовополонених на належну медичну допомогу, реабілітацію, оздоровлення та протезування» (реєстр. № 13704-1), поданим народним депутатом України Рудиком С.Я. та іншими народними депутатами України, на відміну від основного законопроекту, пропонується законодавчо закріпити 100% покриття державою всіх фінансових витрат не лише на лікування та всю реабілітацію поранених військовослужбовців, ветеранів, військовополонених, яких звільнено з полону, а і на їх оздоровлення. Крім того, на відміну від основного законопроекту передбачається встановити 100% покриття державою всіх фінансових витрат на лікування, оздоровлення та реабілітацію не лише у закладах охорони здоров’я всіх форм власності та підпорядкування, а і в реабілітаційних центрах всіх форм власності й підпорядкування.
Проектом Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону, якісною медичною допомогою, реабілітацією та протезуванням» (реєстр. № 13704-2), поданим народним депутатом України Тарасенком Т.П. та іншими народними депутатами України, на відміну від основного, зокрема, пропонується:
- збереження за військовослужбовцями, виведеними у розпорядження командира (начальника) військової частини у зв’язку з потребою у тривалому лікуванні та/або реабілітації, виплат в розмірі посадового окладу за останнім місцем служби, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, інших щомісячних додаткових видів грошового забезпечення постійного характеру та інші види грошового забезпечення з урахуванням зміни вислуги років та норм грошового забезпечення протягом усього строку перебування на лікуванні або реабілітації (в тому числі в амбулаторних умовах, якщо таке лікування або реабілітація відбуваються одразу після переведення зі стаціонару), в тому числі під час лікування та реабілітації у закладах охорони здоров’я іноземних держав (у стаціонарних умовах), та у відпустці для лікування (та/або реабілітації) у зв’язку з хворобою або відпустці для лікування (та/або реабілітації) після поранення (контузії, травми або каліцтва);
- забезпечення ветеранів російсько-української війни під час лікування і реабілітації в закладах охорони здоров’я всіх форм власності та підпорядкування покращеним харчуванням за рахунок коштів державного бюджету; оплату витрат закладів охорони здоров’я здійснюватиме Мінветеранів у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України;
- надання медичних послуг для військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону, у закладах охорони здоров’я всіх форм власності та підпорядкування не лише за рахунок коштів державного бюджету (програм державних гарантій медичного обслуговування населення), а і за рахунок інших не заборонених джерел фінансування;
- спрямування лікування та реабілітації військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону, на досягнення поставлених цілей лікування та реабілітації, досягнення максимально можливого відновлення рівня функціонування військовослужбовця в його середовищі та його повернення до цього середовища, а не, як запропоновано основним проектом, здійснення лікування та всієї реабілітації у закладах охорони здоров’я до повного відновлення стану їх здоров’я;
- забезпечення державою військовослужбовців, які отримали поранення чи травми внаслідок військових дій чи полону, допоміжними засобами реабілітації в межах максимально допустимих цін, відповідно до порядку розрахунку граничних цін на протези, ортези (в тому числі вироби підвищеної функціональності та/або спеціальні вироби для занять спортом) на основі актуальних цін виробників продукції без націнки;
- призначення допоміжних засобів реабілітації, в тому числі протезів, ортезів кінцівок, на основі результатів оцінювання функціонування з використанням спеціальних інструментів оцінювання та відповідно до галузевих стандартів в сфері охорони здоровʼя, враховуючи індивідуальні потреби військовослужбовця;
- гарантування військовослужбовцям права на забезпечення якісними послугами з протезування-ортезування, що включає право на вільний вибір постачальника послуг з протезування-ортезування, можливість здійснення вибору інших допоміжних засобів реабілітації на єдиній інформаційній платформі, на якій повинні бути зареєстровані усі постачальники допоміжних засобів реабілітації, які постачають їх за рахунок Державного бюджету та право на забезпечення таким виробом за рахунок коштів Державного бюджету;
- безоплатне забезпечення усіх осіб, які потребують реабілітаційної допомоги, протезами та ортезами кінцівок відповідно до призначення, сформованого мультидисциплінарними реабілітаційними командами в закладах охорони здоров'я із залученням кваліфікованих протезистів-ортезистів;
- державне регулювання цін відповідно до порядку розрахунку граничних цін на допоміжні засоби реабілітації (в тому числі вироби підвищеної функціональності та/або спеціальні вироби для занять спортом) із застосуванням методу диференційованої градації прибутку постачальників послуг із забезпечення допоміжними засобами реабілітації, в тому числі протезами та ортезами на продукцію різної вартості в межах визначеного відсотка на основі актуальних цін виробників продукції без націнки.
Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону, на належну медичну допомогу, реабілітацію, протезування» (реєстр. № 13704-3), поданий народним депутатом України Третьяковою Г.М., на відміну від усіх згаданих законопроектів, має більш комплексний характер і ним:
- гарантується повне збереження усіх видів грошового забезпечення військовослужбовців на час лікування та реабілітації, у тому числі під час перебування в іноземних медичних закладах;
- вводиться правовий механізм для осіб, які набули інвалідність після звільнення з полону;
- військовослужбовці, які отримали поранення чи травми внаслідок військових дій чи полону, забезпечуються високофункціональними протезами та/або ортезами, що відповідають діючому національному стандарту ДСТУ EN ISO 9999 «Засоби допоміжні – Класифікація та термінологія», за рахунок коштів державного бюджету, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
- у разі потреби військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких повернуто з полону, реабілітаційні заходи продовжуються у довготривалому реабілітаційному періоді для досягнення максимально можливого рівня функціональної незалежності та інтеграції в суспільство;
- направлення військовослужбовців на військово-лікарську комісію здійснюється після завершення надання медичної допомоги або реабілітації, коли стан пацієнта є стабільним і дозволяє об’єктивно оцінити рівень функціонального відновлення, функціональні можливості та визначити подальший маршрут військовослужбовця;
- впроваджується індикативне ціноутворення на протезно-ортопедичні вироби як елемент державного регулювання у сфері публічних фінансів, що гарантує раціональне використання бюджетних коштів та виключає ризики корупційних зловживань;
- військовослужбовці, які отримали поранення чи травми внаслідок військових дій чи полону не можуть бути обмежені у праві вибору протезу та/або ортезу відповідно до зроблених їм медичних призначень;
- передбачається створення єдиної інформаційної платформи для забезпечення прозорості постачання допоміжних засобів реабілітації та реалізації права особи на вільний вибір постачальника, що відповідає принципам відкритості та підзвітності у сфері соціальної політики;
- протезування і ортезування закріплюються як невід’ємна частина реабілітаційного маршруту, що дозволяє інтегрувати національні гарантії у сфері охорони здоров’я та соціального захисту із міжнародними стандартами.
За наслідками обговорення положень вищезазначених законопроектів члени Комітету прийняли рішення про створення робочої групи з напрацювання комітетського законопроекту під головуванням голови підкомітету з питань реабілітації ветеранів Нікорак І.П.
Крім того, члени Комітету перенесли на подальше засідання розгляд таких законопроектів:
- про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підтвердження стажу роботи (страхового стажу) військовослужбовців та інших осіб у разі втрати документів внаслідок збройної агресії або тимчасової окупації (реєстр. №13705);
- про внесення змін до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" щодо підтвердження страхового стажу (реєстр. №13705-1);
- про внесення змін до статті 233 Кодексу законів про працю України щодо забезпечення права застосування необмеженого строку звернення працівника до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати (реєстр. №13664);
- про внесення змін до статті 233 Кодексу законів про працю України щодо забезпечення права працівника на необмежений строк звернення до суду з позовом про стягнення невиплачених сум (реєстр. №13664-1).
Відеозапис засідання Комітету розміщено за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=2N9ZHZ9W4Wo