Верховна Рада України прийняла за основу у першому читанні проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань формування прожиткового мінімуму та створення передумов для його підвищення» за реєстр. № 3515.
Своїм рішенням парламент продемонстрував підтримку наступних пропозицій, викладених у проекті законодавчої ініціативи:
- запровадити для визначення розміру мінімальної заробітної плати врахування розміру фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а не встановленого законом про Держбюджет;
- скасувати використання прожиткового мінімуму в якості розрахункової величини для обрахунку розмірів посадових окладів працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери, державних органів, органів прокуратури та для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу (натомість пропонується використовувати мінімальний розмір посадового окладу, встановлений на 1 січня календарного року для відповідних категорій працівників);
- застосовувати розрахункову одиницю, що затверджується законом про Державний бюджет України на відповідний рік, для визначення штрафів та грошових стягнень за адміністративні, кримінальні та інші порушення;
- врегулювати питання щодо плати за надання адміністративних послуг;
- змінити визначення прожиткового мінімуму та встановлювати його розмір лише в розрахунку на одну особу у відсотковому співвідношенні до середньомісячної зарплати в Україні за рік, що передує року формування Держбюджету на наступний рік, з урахуванням прогнозного рівня інфляції поточного року. Таке відсоткове співвідношення має становити не менше 40 відсотків у 2021 році з поступовим щорічним збільшенням до 50 відсотків у 2031 році;
- визначити розміри, у яких мають застосовуватися показники прожиткового мінімуму, обраховані відповідно до цього Закону, для системи оподаткування доходів домогосподарств та для системи обрахунку пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», починаючи із 44 відсотків у 2021 році і до 100 відсотків у 2044 році (підвищення на два відсотка кожного року). Для призначення допомоги відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» передбачається залишити використання рівня забезпечення прожиткового мінімуму, який щорічно визначається законом про Державний бюджет.
Законопроект також передбачає наступні доручення Кабінету Міністрів України:
- розробити і внести на розгляд Верховної Ради України проєкти законодавчих актів щодо встановлення неоподатковуваного мінімуму доходів громадян на рівні прожиткового мінімуму, затвердженого у Законі України про Державний бюджет України на відповідний рік, та запровадження системи оподаткування доходів домогосподарств в частині, що перевищує розмір прожиткового мінімуму усіх членів домогосподарства;
- до 2025 року забезпечити створення органу виконавчої влади, діяльність якого буде спрямована на систематичне дослідження витрат домогосподарств, та затвердити методологію формування прожиткового мінімуму, розрахунок якої базуватиметься на фактичних витратах домогосподарств.
«Опрацювавши положення законопроєкту за реєстр. № 3515, члени Комітету дійшли висновку, що його прийняття дозволить створити передумови для встановлення прожиткового мінімуму у такому розмірі, який реально зможе забезпечити задоволення основних потреб людини в сучасних соціально-економічних умовах, сприятиме підвищенню рівня матеріального забезпечення найвразливіших категорій населення країни, для яких пенсії чи соціальні допомоги є основним джерелом існування», - сказала Голова Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Галина Третьякова.
Комітет розпочав підготовку законопроекту для його розгляду Верховною Радою України у другому читанні.