Комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів розглянув на своєму засіданні 18 листопада 2024 року проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо формування комплексної та справедливої соціальної підтримки (виплат та послуг) для осіб, в яких обмежена працездатність, зокрема осіб з інвалідністю» (реєстр. № 12209 від 14.11.2024), поданий Кабінетом Міністрів України, і за результатами обговорення рекомендував Верховній Раді України прийняти його за основу.
Верховна Рада України 21 листопада 2024 року схвалила цей законопроект в першому читанні за основу, доручивши Комітету доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи, а також з урахуванням пропозицій і поправок, внесених відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, в тому числі з урахуванням пропозицій Комітету щодо реформи соціальних виплат; збереження за особами, яким встановлена інвалідність до набрання чинності цим Законом, права на отримання соціальних виплат, послуг та іншої соціальної підтримки на умовах та в обсязі, що діяли до набрання чинності цим Законом (висновок Комітету).
З метою його доопрацювання у Комітеті створено робочу групу, до складу якої увійшли народні депутати України, представники комітетів Верховної Ради України, центральних органів виконавчої влади, Пенсійного фонду України, Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, громадськості, організацій роботодавців, профспілок тощо.
До порівняльної таблиці законопроекту надійшло майже 700 поправок і пропозицій від народних депутатів України різних депутатських фракцій і груп. На разі триває активна дискусія щодо цих поправок і пропозицій, а також положень самого законопроекту.
Водночас, члени Комітету наголошують на тому, що при доопрацюванні законопроекту за потерпілими та особами, які мають право на одержання страхових виплат та соціальних послуг на момент введення в дію нового Закону, мають бути збережені всі соціальні гарантії, вони будуть продовжувати отримувати всі ті виплати і пенсії, які мають сьогодні за чинним законодавством.
Концепцією проекту Закону передбачено, що відновлення здоров’я застрахованої особи здійснюватиметься за принципом індивідуального підходу і надання необхідних саме цій особі реабілітації та соціальної підтримки (навіть без встановлення особі статусу інвалідності, реабілітаційний процес включатиме надання людині допоміжних засобів реабілітації, соціальних послуг, необхідних безкоштовних ліків і перенавчання за потреби).
Створюється механізм компенсації доходів для тих, хто частково або повністю втратив спроможність працювати. Зокрема, пропонується визначати розмір одноразової страхової виплати у зв’язку із нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням відповідно до ступеня впливу страхового випадку на працездатність потерпілого, виходячи з розрахунку семи мінімальних заробітних плат, встановлених законом на день настання права потерпілого на страхову виплату і становитиме:
100 % - у разі визнання потерпілого особою із стійким повним обмеженням працездатності;
80 % - у разі визнання потерпілого особою із стійким частковим обмеженням працездатності;
30 % - у разі, якщо потерпілого не визнано особою із стійким обмеженням працездатності.
Сума щомісячної страхової виплати залежитиме від ступеня стійкого обмеження функціонування у сфері зайнятості. Максимальний розмір щомісячної страхової виплати збільшено до п’яти мінімальних заробітних плат (на сьогодні законодавством передбачено обмеження чотирма мінімальними заробітними платами).
При підготовці проекту до другого читання внесена пропозиція змінити підхід до підтримки ветеранів, забезпечуючи їм допомогу за рахунок державного бюджету на всіх етапах: під час лікування, після його завершення та у процесі пошуку роботи.
Військовослужбовці, які звільнилися через поранення, отримуватимуть лікарняний у розмірі 100% грошового забезпечення (без бойових доплат) на весь період лікування.
Після закінчення реабілітації проводитиметься оцінка обмежень у сфері зайнятості, яка дозволяє призначити новий вид фінансової допомоги без перерви у виплатах.
У разі повної втрати працездатності ветеран отримуватиме щомісячну виплату у розмірі 100% грошового забезпечення.
Ветерани, які шукають роботу разом із Службою зайнятості, отримуватимуть не менше 50% грошового забезпечення на період пошуку роботи.
Держава бере на себе обов’язок компенсувати різницю між попереднім і нинішнім доходом.
Військовослужбовці, які шукають роботу, більше не залишаться без фінансової підтримки.
На думку Комітету, реформа системи соціального страхування має впроваджуватися виважено і поступово. Планується декілька перехідних періодів – норми, які вступають в дію з набранням чинності Закону, норми, які будуть введені в дію з липня 2025 року, значна частина нововведень – з січня 2026 року (планується запровадити оцінювання стійкого обмеженням функціонування у сфері зайнятості, що в свою чергу, дозволить більш точно визначити потреби кожної особи та надати їй індивідуальну підтримку) і навіть певні зміни будуть запроваджені у липні 2026 року.
Робота над проектом триває.