21 жовтня 2025 року Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів провів чергове засідання у режимі відеоконференції.
При обговоренні положень проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо підтримки сімей з дітьми та створення умов, які сприяють поєднанню батьківства з професійною діяльністю (реєстр. № 13532) Комітет прийняв рішення схвалити текст порівняльної таблиці до законопроекту з пропозиціями і поправками народних депутатів України, а також з урахуванням пропозицій народних депутатів - членів Комітету, проголосованих на засіданні Комітету, та рекомендував Верховній Раді України прийняти його у другому читанні та в цілому із необхідним техніко-юридичним опрацюванням.
Голова Комітету Галина Третьякова внесла пропозицію викласти назву зазначеного законопроекту в такій редакції: «Про внесення змін до деяких законів України щодо підтримки сімей з дітьми та створення умов, які сприяють поєднанню материнства (батьківства) з професійною діяльністю».
Робоча група Комітету провела всебічне та детальне доопрацювання законопроекту під час підготовки до другого читання.
Законопроектом передбачено:
1. Встановлення розмірів державної допомоги у 2026 році та визначення їх надалі у наступних роках законом про Державний бюджет України.
Зокрема, законопроектом передбачено зафіксувати розміри всіх виплат на 2026 рік:
7 000 грн - допомога у зв’язку з вагітністю та пологами для незастрахованих осіб, крім військовослужбовців (100 відсотків грошового забезпечення);
50 000 грн- одноразова допомога при народженні;
Одноразова натуральна допомога «пакунок малюка» надається отримувачу в натуральній формі або у виді грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги “пакунок малюка” за вибором одного з батьків. Комплектування такої допомоги здійснюється згідно з переліком дитячих товарів передусім вітчизняного виробництва, затвердженим центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення";
7 000 грн – допомога для догляду за дитиною до досягнення однорічного віку;
8 000 грн – допомога для догляду за дитиною «єЯсла» у разі працевлаштування матері ( у режимі повного робочого часу);
8 000 грн –грошова виплата по догляду за дитиною «єСадок»;
5 000 грн – одноразова грошова допомога учням перших класів «пакунок школяра».
2. Допомога для догляду за дитиною до досягнення нею однорічного віку у розмірі 7 000 грн може призначатися також на дітей, яким на день набрання чинності законом не виповнилось одного року, тобто тим, які були народжені у 2025 році.
3. Застосування підвищувального коефіцієнта 1,5 для визначення розміру допомоги для догляду за дитиною до одного року та допомоги «єЯсла» для дітей з інвалідністю.
4. Комітет пропонує підтримати нову законодавчу пропозицію Голови Комітету щодо запровадження з 2028 року щомісячної грошової виплати «єСадок» за рахунок коштів місцевого бюджету для забезпечення догляду за дитиною від трьох до шести років (дитина з особливими потребами – до семи (восьми) років) у разі, якщо:
- дитина не отримала місце для забезпечення здобуття дошкільної освіти та догляду за дитиною у комунальному закладі дошкільної освіти у межах гарантованого обсягу часу, що задовольняє запит батьків;
- послуги догляду за дитиною та освітні послуги для здобуття дошкільної освіти не придбані в іншого суб’єкта освітньої діяльності за рахунок коштів місцевого бюджету в порядку, затвердженому органом місцевого самоврядування;
- послуги догляду за дитиною та освітні послуги для здобуття дошкільної освіти не забезпечені за рахунок коштів місцевого бюджету в інший спосіб за принципом "кошти йдуть за дитиною" у межах гарантованого обсягу часу, що задовольняє запит батьків.
Така грошова виплата здійснюється за умови, якщо мати або інший законний представник дитини (крім прийомних батьків, батьків-вихователів та представників закладів, які виконують функції опікунів чи піклувальників), які фактично здійснювали догляд за дитиною, приступили до роботи в режимі повного робочого часу.
Ця виплата здійснюється до моменту:
- зарахування дитини до комунального закладу дошкільної освіти або іншого суб’єкта освітньої діяльності, який надає послуги догляду за дитиною та освітні послуги для здобуття дошкільної освіти за рахунок коштів місцевого бюджету;
- забезпечення надання послуг догляду за дитиною та освітніх послуг для здобуття дошкільної освіти за рахунок коштів місцевого бюджету в інший спосіб за принципом «кошти йдуть за дитиною»;
- досягнення дитиною шестирічного віку (для дітей з особливими освітніми потребами - семирічного (восьмирічного) віку).
Розмір грошової виплати дорівнює розміру допомоги на догляд «є Ясла» (8000 грн).
Всі перелічені кроки, на думку Комітету, дозволять посилити підтримку сімей з дітьми та створити сприятливі умови для поєднання материнства (батьківства) з професійною діяльністю.

За результатами розгляду проектів Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підтвердження стажу роботи (страхового стажу) військовослужбовців та інших осіб у разі втрати документів внаслідок збройної агресії або тимчасової окупації (реєстр. № 13705) та про внесення змін до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" щодо підтвердження страхового стажу (реєстр. № 13705-1) Комітет доопрацює та врахує положення зазначених законопроектів у межах роботи робочої групи з підготовки законопроекту на основі проектів законів про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону, на належну медичну допомогу, реабілітацію, протезування (реєстр. № 13704), про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права військовослужбовців, ветеранів та звільнених з полону військовополонених на належну медичну допомогу, реабілітацію, оздоровлення та протезування (реєстр. № 13704-1), про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону, якісною медичною допомогою, реабілітацією та протезуванням (реєстр. № 13704-2), про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону, на належну медичну допомогу, реабілітацію, протезування (реєстр. № 13704-3).
Водночас при розгляді положень проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання базової соціальної допомоги (реєстр. № 14051) народні депутати - члени Комітету прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України включити зазначений законопроект до порядку денного сесії та за наслідками розгляду у першому читанні прийняти його за основу. Метою прийняття акта є консолідація програм соціальної підтримки, спрямованих на підтримку найбільш вразливих категорій громадян, виведення таких сімей із складних життєвих обставин та підвищення адресності надання державної допомоги.
Окрім зазначеного, Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України включити до порядку денного проект Постанови Верховної Ради України про вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та про заходи, пов’язані з 40-ми роковинами Чорнобильської катастрофи (реєстр. № 14078 н.д. Стефанчук Р.О. та інші). Метою проекту є належне вшанування мужності, самопожертви та професіоналізму учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також посилення заходів державної підтримки і соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Прийняття проекту постанови демонструватиме вдячність та шану до проявленого героїзму та самопожертви учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Запровадження заходів до 40-х роковин Чорнобильської катастрофи сприятиме зміцненню національної єдності, формуванню почуття патріотизму та відповідальності за майбутнє країни. Це не лише спосіб вшанувати героїзм і самопожертву учасників ліквідації наслідків аварії, але й нагадування про масштабну техногенну трагедію, яка змінила долі мільйонів українців. Враховуючи викладене, вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС на державному рівні є важливим кроком у збереженні історичної пам’яті, утвердженні гуманістичних цінностей та виявом глибокої поваги до тих, хто ціною власного життя і здоров’я захистив Україну та світ від наслідків Чорнобильської трагедії.
Наостанок, члени Комітету проголосували за створення робочої групи з доопрацювання до другого читання проекту Закону України про постраждалих учасників Революції Гідності, постраждалих учасників Революції Гідності з інвалідністю та членів сімей загиблих (померлих) Героїв Небесної Сотні (реєстр. № 13622) під головуванням голови підкомітету з питань соціального захисту прав ветеранів Комітету Остапенка А.Д.
Відеозапис засідання Комітету розміщено за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=OhXmVY99ZBU